Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.

A támogatásról részletes információt itt találsz.

  • Szolgáltatások
  • Referenciák
  • Kapcsolat
  • in English
  • Blog
  • Álláskeresőknek

Menü

  • Szolgáltatások
  • Referenciák
  • Kapcsolat
  • in English
  • Blog
  • Álláskeresőknek
  • Regisztráció
  • Belépés
  • Belépés

Hírek

A Facebook nyereményjátékok szabályai

2016. Máj 30.

Az online promóciók elengedhetetlenek a vállalkozások, különösen az Y vagy Z generációnak szolgáltatásokat, termékeket nyújtó cégek marketingstratégiájában. Az online promócióknak számos fajtája létezik, míg a 2000-es évek elején inkább a hűség- és pontgyűjtő promóciók voltak a népszerűek, addig a 2010-es években a hangsúly az online kuponakciók és image-építő promóciók irányába tolódott el.

Az online promóciók szempontjából legnépszerűbb közösségi médiafelület Magyarországon a Facebook. Erről osztja meg a tudnivalókat a terület szakértője, dr. Horváth Katalin, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda elektronikus kereskedelemmel és webjoggal is foglalkozó partner ügyvédje.

Mi minősül Facebook promóciónak?

Minden olyan verseny, amelyet a márka a Facebookon szervez – mondjuk nyereményjáték –, de idetartoznak a kuponos akciók, a kedvezmények, a reklámajándékok, a pénzvisszatérítés, a törzsvásárlói kedvezmény, a hűségprogram is. A Facebook általánosságban minden olyan promóciót ide sorol, amihez be kell lépni vagy regisztrálni kell, valamilyen esélyelemet – a nyerésre, árkedvezményre, kuponra –, és nyereményt, díjat vagy egyéb engedményt, kedvezményt.

Milyen szabályokat kell alkalmazni a Facebook promócióra?

Természetesen meg kell felelni a Facebook vonatkozó szabályzatának (Facebook Promotion Guidelines), a céges oldalakra vonatkozó általános szabályzatának (Facebook Page Guidelines), továbbá a Facebook Közösségi médiaszabályzatának és az adatvédelmi szabályzatnak. Ebből a leglényegesebb a promóciós és céges oldal szabályzat, ez tartalmazza a speciális rendelkezéseket.

De a promóciónak meg kell felelnie a magyar reklámtörvénynek, fogyasztóvédelmi jogszabályoknak, versenyjogi előírásoknak, elektronikus kereskedelmi jogi rendelkezéseknek, adatvédelmi jogszabályoknak, gyermekvédelmi előírásoknak is. Nyereményjáték szervezése esetén pedig a vonatkozó magyar adójogi előírások ugyanolyan lényegesek,
mint egyéb online promóció esetén. Ezt a Facebook maga is előírja a fenti szabályzataiban.

Hogyan lehet a Facebookon promóciót szervezni?

Kétféleképpen:

  • Facebook-alkalmazásban,
  • a vállalkozás Facebook-oldalán, az idővonal használatával.

A Facebook 2013-ban módosította a promóciószervezési szabályait, korábban csupán applikációban lehetett szabályosan kampányt indítani.

A Facebook-alkalmazásban szervezett promócióval személyesebb az élmény, ez pedig erősebb márkaépítés.
Az applikációk nagyobb teret és rugalmasságot engednek a tartalomnak, mint egy Facebook-oldal bejegyzés önmagában, továbbá az alkalmazásokon keresztül futtatott promóciókkal biztonságosan, strukturáltan gyűjthetők adatok.

Ezzel szemben a Facebook-oldalon szervezett promóció előnye abban rejlik, hogy gyorsabban, könnyebben elindítható, és megjeleníthető a lájkolóknak, így szélesebb közönséget szólíthat meg a márka.

Milyen termékek, szolgáltatások népszerűsíthetők a Facebookon?

A szabályzat csak olyan promóciók szervezését engedi a Facebookon egy vállalkozásnak, amelyben a vállalkozás saját termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti. Ezen belül azonban kevés kivételtől eltekintve ez szinte bármi lehet. Harmadik személy – akár jogi személy – termékeit elhelyezni tilos.

A kivételek egyrészről a kiskorúak, gyermekek védelme érdekében születtek, így 18 éven aluliaknak nem lehet lőfegyverrel, alkoholos termékkel, dohánytermékkel, felnőtteknek szóló tartalommal vagy termékkel kapcsolatos promóciókat közzétenni, vagyis mindenképpen életkori szűrést kell alkalmazni. Tilos továbbá a vényköteles gyógyszerek értékesítése és promóciója, ahogy az online szerencsejátékot, ügyességi vagy sorsjátékot – online kaszinó, sportfogadás, bingó, póker – népszerűsítő oldalak csak bizonyos országokban megengedettek, és ott is csak a Facebook előzetes engedélyével.

A magyar jogban is jól ismert általános fogyasztóvédelmi tilalmak is megtalálhatók a Facebook tiltólistáján: nem lehet a promóció és annak tartalma hamis, félrevezető, megtévesztő vagy tisztességtelen.

Milyen jogszerű szervezési módszerek léteznek?

A Facebook-promóciók fő célja általában felhasználók, potenciális ügyfelek gyűjtése, de a promóciós szabályzat sok korlátozást tartalmaz. Jogszerű az a Facebook-promóció, amelyben úgy gyűjt a vállalkozás felhasználókat, hogy a felhasználók posztolnak, kommentelnek vagy lájkolnak egy bejegyzést (postot) a Facebook oldalon. Ugyanígy
megengedett az is, hogy a felhasználók üzenetet küldjenek a Facebook oldalra, és a Facebook-oldalon vagy az applikációval szavazást is lehet indítani.
Megengedett új termék vagy szolgáltatás elnevezésére versenyt kiírni a Facebookon, amikor a felhasználók az ötleteiket kommentben vagy posztban írhatják meg, cserébe nyereményt, engedményt, kupont sorsol köztük a márka.

Milyen promóciós módszer tilos?

Tilos promócióra használni a felhasználók személyes idővonalát vagy ismerősi kapcsolatait. Nem lehet tehát feltétel a megosztás vagy a lájk, a felhasználót nem lehet arra kérni, hogy jelölje meg ismerőseit egy posztban vagy képen, sem saját olyan bejegyzésben vagy képen, amelyen ő nem szerepel.
Tilos az ösztönzés, például „a részvételhez oszd meg az idővonaladon” vagy „esélyeid növeléséhez oszd meg ismerőseid idővonalán”, illetve „a részvételhez jelöld meg az ismerőseidet ebben a bejegyzésben”. De megengedett, hogy a részvétel feltétele egy poszt lájkolása legyen a vállalkozás idővonalán.

A Facebook szabályzata szerint a promócióban kifejezetten szerepelnie kell annak, hogy a résztvevők semmilyen igénnyel nem fordulhatnak a Facebookhoz, ezt pedig a játék szervezőjének kell szavatolnia. „A szervezőnek el kell ismernie, hogy a Facebook a promóciót nem támogatja, nem hagyja jóvá és a promóció nem kapcsolódik a Facebookhoz” – mondta dr. Horváth Katalin ügyvéd.

Kell-e játékszabályzat a Facebook-promócióhoz?

Röviden igen. Akár a vállalkozás oldalán, akár alkalmazáson keresztül zajlik a promóció, ugyanúgy kell játékszabályzat, mint minden egyéb offline vagy online promóció esetében.
A játékszabályzat tartalmazza a játék alapvető szabályait, a játékban részt venni jogosultak körét, a részvételi feltételeket, a sorsolás menetét, időpontját, helyszínét, az adatvédelmi hozzájárulásokat, a játékból kizárás feltételeit, a nyeremény leírását, átvételének körülményeit, a promóció időtartamát és egyéb lényeges jellemzőit.

A játékszabály célja, hogy a szabályok ismertek és egyértelműek legyenek, és hogy megvédjék a játékszervezőt az esetleges jogvitáktól. Ezért játékszabályra mindenképp szükség van, azt jól látható helyen kell elhelyezni. Ha a promóció posztokban merül ki, tanácsos egy linken elhelyezni a játékszabályzatot, míg alkalmazás használatakor az alkalmazásban akár az egész játékszabály is közzétehető, vagy ugyanúgy linkben, mint az oldalon.

Mi történik, ha nem jogszerű a Facebook-promóció?

Ha a promóció nem felel meg a Promóciós Szabályzatnak, a Facebook eltávolíthatja az oldalt vagy applikációt. A statisztikák alapján minden második Facebook-promóció a Facebook szabályzataiba ütközik. A legtöbben azzal érvelnek, hogy egyrészt mások is így csinálják, másrészt pedig úgysem derül ki.
A tapasztalat azonban az, hogy kiderülhet, ugyanis a Facebook naponta százával tiltja le a jogsértő nyereményjátékok miatt a céges oldalakat. Egy szabályzatba ütköző Facebook kampány miatt egy egész oldal vagy applikáció is elveszíthető annak akár több tízezer felhasználójával együtt, ami szinte pótolhatatlan veszteséget jelenthet a vállalkozásnak.

A Facebook finomabb eszközökkel is szankcionál: az EdgeRank algoritmusa hátrányban részesítheti az üzenőfalon a szabályzatot sértő promóciót alkalmazó vállalkozások posztjait, így sokkal kevesebb felhasználóhoz jut el az információ.

Ha nem biztos benne, forduljon szakértőhöz!
A Facebook-promóció során nem csupán a magyar jogszabályok előírásait kell figyelembe venni, hanem számos specifikus szabályt is, ezeknek csak egy része érhető el magyar nyelven. Ha nem biztos benne, hogy promóciója megfelel-e az előírásoknak, forduljon jogi szakértőhöz.

 

Olvass tovább!

 Nem is a macska az online varázsfegyver

Ezt jó, ha tudja, ha Facebookon vagy Instán nyomul

Ezek a tippek még mindig működnek a közösségi médiában

Tényleg nem menő már az akció?

Forrás: Üzletrész.hu
 
Ajánlom ismerőseimnek Küldés emailben

Ajánlott állások

Üzembiztonsági és kapacitásszámítási mérnök
 Budapest
MAVIR ZRt.
Marketing és projekt koordinátor
 Budapest
frissdiplomas.hu
Energetikai mérnök gyakornok
 Budapest
MAVIR ZRt.
Német nyelvű telefonos ügyfélszolgálat
 Budapest
Intrum ASC Kft.
Önkiszolgáló Innovációs Technológiák gyakornok
 Budapest
OTP Bank Nyrt.
Még több hasonló állás

Közelgő események

Összes esemény


@
  • Adatkezelési tájékoztatóban
  • Felhasználási feltételekben
  • GYIK
  • Hirdetési lehetőségek
  • Kapcsolat
  • Copyright © 2025 frissdiplomas.hu

Elfelejtett jelszó
 Profilom

 Beállítások

 Letöltések

 Kilépés