Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Nagy figyelmet kapott az elmúlt hetekben az Amber One projekt, ami az első magyar könnyűszerkezetes elektromos sportautóként szerzett ismertséget a hazai járműiparban. Az AutoPro.hu Szigeti Márkkal, a fejlesztés vezetőjével beszélgetett,, akit már egyetemi évei alatt is újító szelleméről ismertek. Ő volt ugyanis, aki 2008-ban csapatkapitányként életre hívta a győri Széchenyi István Egyetemen a motorfejlesztő hallgatói teamet.
– A frissen alakult Audi Hungaria Belső Égésű Motorok Tanszék meghívására a bécsi Formula Student csapat kiállította a járművet az egyetemen, akkor figyeltem fel egy plakátra az aulában, amin versenyre toborzott a tanszék tagokat. Első pillanatban tudtam, hogy ez kell nekem! Az autósport mindig is vonzott, ráadásul nagyon szerencsésen alakult, ugyanis akkor kezdtük el, mikor időm is volt rá elég. Először a tanszékkel ültünk le megbeszélni, hogyan is kellene nekiállni ennek a projektnek, és néhány egyeztető tárgyalás után indítottak útnak minket. Úgy dolgoztunk egyre önállóban, hogy támogatásukra és a szakmai segítségükre mindig számíthattunk.
– Eleinte mindenki nagyon bizonytalan volt, nem tudta, mit kellene tennie. Én aktivizáltam magam és pár lelkes társammal együtt megtettük azokat az alap lépéseket, amik ahhoz kelletek, hogy egyáltalán csapatról beszélhessünk. Ezután aztán úgy alakult, hogy engem választottak egyhangúan a többiek az alakuló közgyűléskor csapatvezetőnek.
– Nagyobb lendületet kapott a munka és elkezdtük feltérképezni a helyzetünket, meghatározni a reális célokat, és így tovább. A többi FS csapattal ellentétben ugyanis mi nem járművet fejlesztettünk, hanem erőforrást más teamek számára, és ez egy teljesen ismeretlen terület volt. A csapatok a kereskedelmi forgalomból szerzik be motorjaikat, amik nem a versenysorozat keretei közé lettek kifejlesztve. Ezek az erőforrások aztán (a szabályok korlátozásai miatt) csak jelentős átalakítások után válnak számukra igazán használhatóvá, így ezek a motorok általában túlsúlyosak és a sorozatba nem éppen ideálisak. Mi arra tettünk kísérletet, hogy ezt a tátongó űrt és kínálkozó lehetőséget betöltsük, vagyis beszállítókként fogtunk a munkához. A kezdeményezés azért is volt különleges, mert Európában elsőként Magyarországon fejlesztettünk erőforrást erre a versenyre. Ez a tevékenység összecsengett a főtámogató Audi Hungaria igényeivel is, hiszen nem sokkal előttünk alakult meg a Belső Égésű Motorok Tanszék, azzal a céllal, hogy minél több, gyakorlati tapasztalattal rendelkező motorfejlesztő mérnököt képezzen az egyetem. Az up-to-date gyakorlati tudás megszerzésére pedig igencsak jó lehetőséget adott a SZEngine.
– Nekünk nemcsak jó motort kellett fejleszteni, hanem ehhez biztosítani kellett az anyagi feltételeket, a csapat jogi hátterét, tudnunk kellett prezentálni és a többi. Fogalmuk sem volt az induláskor, hogy ilyen kemény fába vágjuk a fejszénket! Bár folyamatosan volt támogatásunk, de nem állt rendelkezésre olyan műszaki leírás, ami megmutatja, hogy kezdőként mit hogyan kell tenned ahhoz, hogy a nulláról kifejlessz egy versenymotort a Formula Studentbe. Mindent magunknak kellett kitapasztalni. Egy belső égésű motornál pedig nincsen félrebeszélés: vagy megtervezzük rendesen, vagy egész egyszerűen nem fog megfelelően működni.
– Ahogy az egyetemen, úgy itt sem volt csapat, a tagok, illetve a munkatársak toborzása is az én feladatom volt. Persze lényeges az is, hogy hiába dolgoznak közösen egy kreatív mérnöki feladaton jó szakemberek, attól az még nem feltétlenül csapat. Emiatt a fejlesztő gárdát úgy kellett kialakítani, hogy hatékonyan tudjunk együtt dolgozni. Az élet úgy hozta, hogy projektben résztvevők nagy része a Budapesti Műszaki Egyetem formulaautó-építő csapatából került ki. A BME FRT keménymagja alkotta lényegében az Amber One team hardcore fejlesztőcsapatát. Közös vonás még, hogy mindkét esetben egy nagyon innovatív ötlet áll a fókuszban, amit a támogatókkal, beszállítókkal közösen kellett megvalósítani, illetve az elején szinte lehetetlen küldetésnek tűnt az előttünk álló feladat, de ennek ellenére hittünk benne és sikerrel jártunk.
– Fontos, hogy itthon alkothassak valami újat, innovatívat, amiben van kihívás és inspirál, nem szeretném elhagyni a hazámat. Úgy gondolom, lehetőségek itthon is léteznek és megvannak a feltételek ahhoz, hogy egy jó ívet lehessen befutni. A járműipar és a hozzá kapcsolódó beszállítók megfelelő lehetőségeket adnak ehhez. A mindenkori kormányzat pedig remélhetőleg támogatja azt, hogy olyan hazai járműipari fejlesztések jussanak forráshoz és valósulhassanak meg, amik valóban innovatívak és nagy hazai hozzáadott értékkel exportképes termékeket állítanak elő, ami által idehaza tarthatók az ifjú tehetséges, csiszolódó gyémántok.
A teljes cikkért kattintsd ide.
Ha szeretnél tovább olvasni a témában, akkor pedig ide:
Szinte biztosan lesz állása annak, aki ennek tanul
A technológiai innováció hatása a munkaerőpiacra
Rengeteg problémát oldana meg az automatizált parkolás
Sokoldalú tudás mérnököknek, oktatóknak, kutatóknak