Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
A parkolás idegesíti a sofőröket és a baleseti károk 40 százalékáért felelős. A Bosch és más gyártók változtatnának ezen.
A nagyvárosokban sokszor elég idegesítő és hosszadalmas tud lenni egy szabad parkolóhely keresése, az ez utáni lassú körözésnek köszönhető a teljes belvárosi közúti forgalom harmada. Az Allianz biztosító tanulmánya szerint az összes baleset 40 százaléka parkolási helyzetekre vezethető vissza. Az önállóan közlekedő járművek miatt átalakulhat ez a rendszer, de az autógyártók és a beszállítóik addig is olyan rendszereket akarnak kifejleszteni, amelyek ezekben a helyzetekben segíthetik a vezetőket.
A Bosch egy adatbázissal oldaná meg a kérdést, melynek a jövőben a gépkocsik maguk jelentik majd a szabad parkolóhelyeket. Erről ultrahullámú szenzorok gondoskodnak, amelyek már minden harmadik parkolási asszisztenssel felszerelt járműben megtalálhatók. Ezek az érzékelők akár több mint 50 kilométer/órás sebesség mellett is felismerik a szabad helyeket. A beérkező adatokat szűrik és azok egy felhőszolgáltatásba kerülnek és a segítségükkel létrehozható egy parkolókártya, amelyhez számos forrásból érhetők el információk. Ennek köszönhetően megtudható, hogy hol vannak például a kerekes székesek számára használható szabad parkolóhelyek.
A Bosch ebbe és a szabad parkolóhelyekkel kapcsolatos információk megosztásába a felhasználókat is bevonná, a közösségi módszer ugyanis Rolf Nicodemus, a Bosch hálózatba kötött parkolásért felelős projektvezetője szerint általában nagyon jól működik. Amint arra Nicodemus rámutatott, minél többen vesznek részt a programokban és minél több autó keres szabad parkolóhelyeket, idővel annál jobbá válik a szolgáltatás. A Bosch autógyártókkal tárgyal, a végső cél az, hogy a parkoláskor a vezető kiszállhasson a gépkocsijából és az automatikusan parkoljon, miközben az okostelefon távirányítóként működik. Az elképzelést támogatja a BMW, a Mercedes, a Valeo, a ZF és a Continental.
Más módszerek is vannak, például a Siemens Berlinben - szintén a szabad parkolóhelyek felkutatásának céljából - az utcai lámpákat látta el radarokkal. Stuttgartban két S-Bahn vonalán lévő P+R parkolóban szereltek fel szenzorokat, ezek megmutatják a közelben lévő autósoknak, hogy vannak-e szabad parkolóhelyek.
A mélygarázsoknál a Homezone Parking nevű megoldás segíthet, amely 2019-re lesz kiforrott. (Ennek kísérleti projekje tavaly indult a Daimler és a car2go cégekkel közösen.) Használatához a jármű slusszkulcsán vagy a vezető okostelefonján elegendő lesz egy gombot lenyomni és az autó feljegyzi a parkolás előtt megtett utat, majd ezután gombnyomásra képes megismételni a folyamatot. A digitális asszisztens akár tíz ilyen utat is el tud majd tárolni. Amennyiben a folyamat során hirtelen egy akadály jelenik meg, úgy a gépkocsi képes azt automatikusan kikerülni. A következő fokozatot az jelenti majd, ha a sofőrnek elegendő lesz leállítania a járművet a parkolóház bejáratánál és az automatikusan beáll egy szabad parkolóhelyre. Amikor az illető távozni akar, akkor elég csak lenyomnia egy gombot és az autó előáll.
Olvass tovább!
Önjáró gokartok cirkáltak Budapesten
Sokoldalú tudás mérnököknek, oktatóknak, kutatóknak
Női mérnökökkel pörgetné fel az IT-szektort a Bosch
Duális rendszerű MSc mérnökképzés indulhat
„Az év K+F beruházója” – csaknem 1500 mérnök a Bosch Budapesti Fejlesztő Központjában