Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
A Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. valódi fejlesztői munkát kínál a friss diplomásoknak, arról kérdeztük Frank Péter kutatás-fejlesztési igazgatót, milyen projektekhez csatlakozhatnak az újak.
– Sokrétűek a feladatok. Több mint 20 éve kezdtük a kutatás-fejlesztést Magyarországon. Ma már nem csak haszonjármű fékrendszereket fejlesztünk, hanem a kormányzással és például ADAS rendszerekkel is foglalkozunk. Folyamatos a felvétel, a csapatba tehetséges szoftver- és hardverfejlesztőket, funkcionális biztonság és Automotive SPICE szakértőket, a laborvizsgálatokhoz és a járműves tesztekhez tesztmérnököket, valamint szimulációs mérnököket és konstruktőröket keresünk. A csapatban főleg gépész-, villamos- és közlekedésmérnökök vannak, de például fizikusok is dolgoznak itt.
– Alaposan végiggondolt és a gyakorlatban kipróbált karriermodell mentén haladhatnak az egyetemről kikerülő és a tapasztalt mérnökök. A tehetséges fiataloknak három alapvető lehetősége van: a szakmai, az operatív projektvezetői és a személyi felelősséggel rendelkező vezetői karrierút. A legvonzóbb talán a szakmai, mérnöki pálya: itt junior mérnökként kezdenek a friss diplomások, akik a mérnöki fokozat után, kellő tapasztalattal szenior mérnökké válhatnak. A szenior mérnökök már nem csak alkotnak, hanem a fiatalabbak mentorálásával, a tudás átadásával is foglalkozniuk kell. Ezután a főmérnöki és a szenior főmérnöki szint következik. A végzettségen, szakmai tudáson, tapasztalaton és kreativitáson túl a tulajdonosi szemlélet, a folyamat orientált munkavégzés és a kapcsolattartás, az alkalmazkodóképesség is igen fontos. A második lehetőség a projektvezetői karrierút. Ezt a szervezést kedvelő, határidőkre odafigyelni képes és jó kapcsolatteremtő képességgel rendelkezők szokták választani. Projektasszisztensi feladatoktól, majd részprojektek vezetésétől kezdve komoly nemzetközi projektfelelősséget is kaphatnak a projektvezetői úton járó tehetséges és agilis munkatársak. A harmadik, a vezetői irány személyi felelősséggel jár. Junior csoportvezetőként kezdhet az, aki az első mérnöki csoportjának az irányítását elkezdi. Coaching szemlélettel támogatják a munkatársakat, úgy hogy mindenki megtalálja a saját karrierútját. A több éves tapasztalattal rendelkezők szenior csoportvezetők, majd osztályvezetők lehetnek, ezután pedig az igazgatói szint következhet. Fontos még tudni, hogy a három út között menet közben is lehet váltani. A karrierszintek meglépése ugyanakkor nem automatikus. Jól definiált kritériumok mentén haladunk, ez nem könnyű, de egyben segít is bennünket, hogy lássuk, hol kell még csiszolni a tudásunkon. Mindenki egyéni utat jár be és nagy tapasztalattal rendelkező mentorok segítik a fiatalabbak fejlődését.
– Munkatársainknak a mérnöki karrierút minden szintjén lehetősége van az egyéni fejlődést inspiráló elméleti és gyakorlati képzéseken való részvételre, valamint nemzetközi szintű projekt teamek aktív tagjává válni, melyhez komplex, több elemből álló versenyképes juttatási csomag társul. Kiemelt figyelmet fordít a vállalat a biztonságos és korszerű munkakörnyezet kialakítására, támogatja a továbbtanulást, a nyelvi képzési programokat és arra is biztatja kollégáit, hogy egyénileg is kezdeményezzenek különböző akciókat a közösségi jó célokat szolgáló felelősségvállalás jegyében.
– Sokat járunk Münchenbe, ahol a cég központja van; a Stuttgart melletti Schwieberdingenbe, ahol szintén mérnökök dolgoznak és egyéb telephelyeinkre is. A nagyobb tapasztalattal rendelkezők pedig vevői tárgyalásokon is részt vesznek: a Volvo, Scania, MAN, Daimler és egyéb teherautógyáraknál. A legtöbb témakörben persze a képzéseket a cégnél ajánljuk Budapesten illetve Kecskeméten, hiszen a kutatás-fejlesztési munka dandárja a Knorr-Bremsénél Magyarországon folyik.
– Vegyünk számba néhány projektet a teljesség igénye nélkül. Az elektronikus fékrendszer (EBS – Electrpneumatic Brake System) lelke a járműdinamikai szabályozószoftver, ami nagyrészt magyar fejlesztés. Ez tartja kordában a legnagyobb közúti járműszerelvényeket. Az EAC, az Electronic Airsupply Control magyar találmányokon alapuló high tech komponens egyedülálló a piacon. A Knorr-Bremse vitte először piacra és azóta is piacvezetők vagyunk. Az elektronikusan vezérelt rögzítőfék, a kézifék komplex funkciókat tartalmaz. A komplex pneumatikus szelepek fejlesztését kiváló konstruktőrök végzik. Az ADAS funkciók vagyis az Advanced Driver Assistance Systems, vezetőt támogató asszisztensrendszerek haszonjárműveknél különös jelentőséggel bírnak. A következő lépés pedig az autonóm haszonjárműveké lesz. Ezek a projektek ma még fejlesztési fázisban vannak, de egy vezető nélkül manőverező járművet mutattunk be az egyik legrangosabb haszonjármű ipari vásáron az IAA 2016on. A Knorr-Bremse a teherautógyárak Tier 1-es beszállítója és így különös a felelőssége. Biztonságkritikus rendszereket fejlesztünk, és jó érzés tudni, hogy naponta több mint egymilliárd ember bízik a Knorr-Bremse mérnökei által fejlesztett rendszerekben.
– Mi mérnökök szeretjük a kihívásokat, az érdekes és egyben felelősségteljes feladatokat. Hatalmas, 40 tonnás járművekkel dolgozunk, a mi alkotásaink működtetik és tartják biztonságban ezeket a monstrumokat. A személyautó szektorral szemben kisebb piaci szegmensben dolgozunk. Kisebb csapattal hasonló komplexitású problémákat oldunk meg. Ez csak a legjobb mérnökökkel lehetséges, akiknek széles a látókörük. A munkatársaink kiválasztásánál nem a mennyiség, hanem a minőség az elsődleges szempont. Nem csak elvárjuk, de támogatjuk is a tanulást. Alapvetően MSc fokozat kell a munkába álláshoz, a munkához kapcsolódó témákból pedig doktori diszszertációt lehet írni. Ez az oka annak is például, hogy itt az átlagnál magasabb a doktorok száma. A Knorr-Bremsénél elvárt a big picture, azaz az összkép megértése is. Mérnökeink részt vehetnek vevői tárgyalásokon vagy például a termékstratégia kialakításában.
Olvass tovább!
Best practice a duális képzésben
Felszállt az első napenergiával hajtott helikopter