Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Minél többen dolgoznak egy munkahelyen, annál nehezebb fenntartani a rendet és a fegyelmet, azonban egy japán lean (vállalatirányítási rendszer, melynek célja hogy a vállalat minél gazdaságosabban állítsa elő a termékeit, szolgáltatásait) módszer, az 5S egy olyan 5 lépéses eljárás, amely elősegíti a rendezettség fenntartását, ezáltal növeli a termelékenységet. A név az öt különböző lépés japán elnevezéséből tevődik össze. A következőkben sorra vesszük, hogy milyen előírásokat kell betartani annak érdekében, hogy egy kis odafigyeléssel fokozzuk munkahelyi hatékonyságunkat.
Első lépésben külön kell választanunk egymástól a szükséges és a felesleges tárgyakat, eszközöket. Amire nincsen szükség, attól szabaduljunk meg, hiszen csak a helyet foglalja, esetlegesen lassítja a munkafolyamatot is. Előfordulhat, hogy kerülgetni kell, például egy félig kihasznált szekrényt vagy átláthatatlanná teszi az iratokat például a rengeteg papír. Ezek megszüntetésével ténylegesen gyorsíthatjuk a munkafolyamatot és maga a környezet is kellemesebbé válik.
Miután megtisztítottuk a területet a felesleges dolgoktól, az eszközök és anyagok priorizálása következik. Mindent rendszerezzünk az íróasztalokon és a fiókokban is. Mindent címkézzünk fel személyre szabottan, a székektől kezdve a különböző gépekig, hogy tudjuk ki a felelős a tárgyakért. Ezáltal mindenki tudja, hogy kit kell keresni egy adott problémával és átláthatóbbá válik a rendszer.
A munkahely tisztántartása nemcsak az esetleges szennyeződésektől való megtisztítást jelenti, hanem a rendellenességek felismerésére is lehetőséget nyújt. Kezdésként egy nagytakarítást kell elvégezni, majd rendszerbe kell osztani, hogy ki és miért felelős, milyen időközönként. Azt kell szem előtt tartani, hogy ez a napi rutinunkká váljon, és ne vegyen el sok időt, maximum pár percet. Azért fontos, hogy minden munkanap és műszak végén tisztán és rendezetten hagyjuk el a munkaterületet, hogy másnap minket vagy a következő műszakot egy kellemes környezet fogadja.
A negyedik lépés során a korábbi változtatásokat kell rutinná tenni és a kreativitást felhasználva megváltoztatni a rossz szokásokat és mechanizmusokat. Törekedjünk arra, hogy vizuálisan irányítsuk a figyelmünket, ezáltal megkönnyítve a munkavégzést.
Hosszú távon fontos a kialakított rendszer fenntartása és folyamatos fejlesztése. Vegyük észre, hogy ez nemcsak a munkáltatónk érdekeit, hanem a miénket is szolgálja, hiszen rendezett és tiszta környezetben a hangulatunk is jobb. Minél jobban érezzük magunkat egy munkahelyen, annál jobb teljesítményre vagyunk képesek.
Olvass tovább!
Ezeket felesleges az önéletrajzba írni!
15 milliárdos program indul, amiből a cégek több gyakornokot foglalkoztathatnak