Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Az állásinterjú mindig stresszhelyzetet jelent egy munkakereső számára, ezért érdemes előre készülnünk kérdésekkel és válaszokkal is. Természetesen nem tudunk minden eshetőséget megjósolni, de érdemes átgondolnunk szakmai céljainkat és preferenciáinkat, amelyek sokat segíthetnek az adott szituációban.
Mielőtt behívnak minket személyes interjúra, gyakran előfordul, hogy előtte egy telefonos elbeszélgetésen kell részt vennünk, amely során felmérik, hogy mennyire felelünk meg az adott pozíció elvárásainak. Mivel ez nem szemtől szemben történik, kevésbé tűnhet formálisnak. Előfordulhat, hogy nem vesszük elég komolyan, pedig nagy jelentőséggel bír, hiszen az itt adott válaszaink alapján döntenek arról, hogy tovább jutunk-e a kiválasztási folyamatban.
A megkérdezett HR szakemberek azt tanácsolják, hogy ilyenkor mindig szakmai szempontból válaszoljunk a kérdésekre, ne pedig általánosságban. Legyünk őszinték, de a karrierünk alakítása legyen a cél a válaszadás során. Az alábbi esetekben ez sajnos nem sikerült a jelöltek számára:
Ha sikerül bejutnunk az első körös interjúra, érdemes kérdésekkel is készülnünk. Általában elhangzik az HR szakember részéről, hogy mi érdekel bennünket az adott pozíció kapcsán. Azok a kérdések nem ajánlottak, amelyek nem a motivációnkról árulkodnak.
Például: Ha rövidebb ebédidőt tartok, akkor elmehetek korábban? vagy Milyen cafeteria rendszer van?
Ezekkel az a probléma, hogy azt sugallják az interjút végzőknek, hogy nem a szakmai szempontok a legfontosabbak számunkra, illetve ezeket már akkor szokás egyeztetni, amikor biztos, hogy megkaptuk az állást. Helyettük érdemes a következő kérdéseket feltenni:
Milyen fejlődési lehetőség vannak? Van mód tréningeken részt venni? Bővül-e a cég?
A helytelen kérdések és válaszok mellett problémát jelent, ha a jelölt feljebb pozícionálja magát, mint a tényleges helyzete. A megkérdezett HR tanácsadók szerint ebben az esetben nem látja magát reálisan az illető és a szakmájára sincsen rálátása. Hiszen egy pozíció elnevezés nem jelenti minden esetben ugyanazt a munkakört, ezért tájékozódjunk előre az adott cégről és megpályázott állásról. Egy kisvállalkozásnál vagy egy startupnál nem feltétlenül ugyanazokat a feladatokat kell ellátni, mint egy multinacionális vállalatnál, pedig a pozíció megnevezése egyezik. Nem vált ki pozitív hatást, ha feljebb pozícionáljuk magunkat, mint a valóság, hiszen ezzel pont a szakmai hiányosságainkra hívjuk fel a figyelmet. Szívesebben alkalmaznak olyan embert a cégek, akik kevésbé tapasztaltak, de motiváltak és gyorsan tanulnak.