Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Az elkötelezett munkavállalók viszik előre a vállalatokat, növelik a versenyképességüket, új termékeket, szolgáltatásokat fejlesztenek és az innováció élharcosai. Az elkötelezettséget meghatározza a dolgozói jólét, amely érzelmi, pénzügyi és versenyképességi előny is egyben. Lássuk az egyik legnagyobb irodabútor-gyártó cég, a Steelcase kutatásainak eredményeit!
A WELL-BEING – A jövő munkahelye elnevezésű konferencián Luka Milkovic, a Blue Business Interior képviseletében az egyik legnagyobb irodabútor-gyártó cég, a Steelcase tudományos kutatásait mutatta be a „Steelcase: Well-being at work as a strategic asset c. előadásában. Nagyon érdekes statisztikákat említett rögtön az elején, hogy átérezhessük a téma alapvető hatását a vállalatok jövőjére nézve. A Gallup friss globális felmérései alapján a dolgozók 87%-át nem sorolhatjuk az elkötelezett munkatársak közé, vagyis nem kötődnek a munkahelyükhöz, ami a termelékenységüket is csökkenti. Magyarországon ez az arány kicsit rosszabb, hiszen mindössze 11%-uk elkötelezett a munkahelye iránt. A kutatóintézet hozzáteszi, hogy a nem elkötelezett dolgozók a cégek számára mintegy 450-550 milliárd dollár költséget jelentenek csak az USA-ban.
Az elkötelezettség olyan értéket jelent a munkaszervezetek számára, amely nagyobb hatékonyságot és profitot, valamint kisebb fluktuációt és megbetegedési rátát eredményez. Ennek felismerése ismét előtérbe helyezte az irodát, vagyis a munkahely, mint fizikai entitás a reneszánszát éli. Az elkötelezettség növelésének fontos tényezője a munkatársak jóléte, vagyis egy otthonos, változatos és egészséges munkakörnyezet megteremtése. A Steelcase Global Report kiadványban írták le először, hogy az elkötelezettség és a munkahely között nagyon szoros kapcsolat van. Egy 2014-es 14 országra kiterjedő Steelcase kutatás szerint azok a dolgozók a legelkötelezettebbek, akik a legjobban érzik magukat a munkahelyükön.
A jólétnek három aspektusa van: fizikai, kognitív és érzelmi. A fizikai jólét egyik kulcseleme a mobilitás, a Steelcase kutatása szerint az elkötelezett munkavállalók 96%-a szabadon mozoghat, sétálhat és változtathatja meg a testtartását, hiszen az irodában számos helyiség alkalmas munkavégzésre, vagyis nem kell egész nap mereven ülniük az íróasztaluknál, amely a fizikai és mentális problémák melegágya, ráadásul a mozgás új energiákkal vértezi fel a dolgozókat. Az érzelmi jólét pedig olyan munkahelyeken alakulhat ki, amelyek segítik a kapcsolatépítést, a közösségformálást, ahol a dolgozók könnyen megoszthatják egymással az információkat. Az elkötelezett dolgozókkal már a munkahelyük kialakítása is érezteti, hogy értéket jelentenek a vállalat számára, hiszen kifejezhetik érzelmeiket, megoszthatják gondolataikat és ötleteiket.
A kognitív jólét pedig azt jelenti, hogy olyan munkakörnyezetet kell teremteni, ahol a dolgozók a munkájukra koncentrálhatnak, ahol a csapatok nyugodtan dolgozhatnak. Ez azért jelentős kihívás a 21. században, mert a technológia robbanásszerű fejlődése rengeteg információval bombáz minket szinte percenként, a multitasking „üzemmódban” pedig egyszerre beszélünk, küldünk e-mail-t vagy éppen kapunk sms-t. Ha folyton megszakítanak minket a munkánkban, akkor nagyobb százalékban követünk el hibákat, ráadásul sok időt vesz igénybe, amíg ismét fel tudjuk venni a munka ritmusát. Olyan irodára van szükség, amely a kognitív túlterhelést és a stresszt csökkenti, relaxálásra alkalmas tereket kínál fel, hogy a dolgozók a regenerálódás után ismét teljes erőbedobással koncentrálhassanak a feladataikra.
Az alkalmazottaknak sokféle munkaállomás típust kell felkínálni, amelyek közül választhatnak, ez a fajta szabadság csökkenti a stresszhelyzetet és elkötelezettebbé teszi őket. Három módon kínálhatjuk fel a választás lehetőségét. Egyrészt a hely sokszínűsége, vagyis az egymással összefüggő zónák és helyszínek ökoszisztémája sokféle teret kínál a dolgozóknak az adott munkához illeszkedve. Ezt nevezzük tudatos térszervezésnek, amelynek hatására stratégiai eszközzé válik a tér. Magyarországon ezt a filozófiát legmarkánsabban a Blue Business Interior képviseli irodakialakítási és térszervezési tevékenysége során.
Másrészt a testtartás változatossága több megoldást kínál az alkalmazottaknak ülő, álló munkára vagy éppen mozgásra, amely a sokszínű technológiai eszköztár használatát is elősegíti. Harmadrészt pedig a jelenlét sokszínűsége a fizikai és virtuális jelenlétet is jelentheti, amelyekkel az emberi kapcsolatokat ápolhatjuk a munkahelyünkön. Ez a három elv határozza meg a munkatársak jólétének hat kulcsdimenzióját is, amelyeket a munkahelyi környezet tervezése során érdemes figyelembe venni. A hat dimenzió az optimizmus; a tudatos jelenlét; a hitelesség; az elköteleződés; a céltudatosság és a vitalitás.
Az optimizmus elősegíti a dolgozókat, hogy új megközelítéseket alkalmazzanak, jól érezzék magukat a jelenben, és a jövő lehetséges megoldásain dolgozzanak. Bár a Kalifornia Egyetem kutatói megállapították, hogy az optimizmus részben genetikus adottság, de a tevékenységek, a kapcsolatok és a környezet legalább ugyanannyit nyomnak a latba. Az érzelmek is fontosak, hiszen a félelem szüli a pesszimizmust. Az optimista munkatárs a kreativitást és az innovációt igényli, így hatással van a viselkedésformákra is: új ötleteken dolgozik, egy nagyobb víziót képes látni, nyitott mások és a nehezebb feladatok iránt, több rizikót vállal, valamint nyitott arra is, hogy ő maga megváltozzon. Az optimista munkavállalók termelékenyebbek is, hiszen a vállalkozások ma annyi stresszel szembesülnek, hogy akik képesek saját félelmeik fölé emelkedni, azok egy olyan munkakultúrát építenek, amellyel jobban érvényesülhetnek a világban.
Az optimizmust támogató munkahelyek hagyják a kollégákat kísérletezni, akik azt érezhetik, hogy hatással lehetnek a környezetük formálására. Személyre szabott terek jönnek létre az irodában, ahol a munkatársak szabadon választhatják meg a munkavégzés helyét, így dolgozhatnak egy íróasztalnál vagy éppen a kávézóban egy fotelben. Az iroda átláthatósága is fontos, hiszen ez egyrészt a bizalmat erősíti egymás iránt, másrészt a fókuszmunka mellett a kollaborációra is több lehetőség nyílik.
A tudatos jelenlét azt jelenti, hogy a dolgozó kiegyensúlyozott állapotban van a gyorsan zajló mindennapok és a pillanatnyi koncentráció között. A technológia ugyanis ma már számos alkalmat kínál a multitasking üzemmódra, a dolgozók egyszerre lehetnek fizikailag egy meetingen és gondolatban a levelező rendszerben, vagyis a gyors technológiai változások zavarokat okoztak a globális üzleti világban, ezért a stresszes szituációk megnövekedése újfajta vezetési stílust igényel.
A tudatos jelenlét fenntartása a munkahelyünkön úgy történhet, hogy olyan fizikai helyeket hozunk létre, amelyek segítik kezelni a kognitív túlterheltséget a dolgozók mindennapjaiban. Vagyis kézzel fogható tereket kell teremteni, ahol a kollégák szemtől szemben találkozhatnak, és nem csak technológiai eszközökkel kommunikálhatnak az éterben. Relaxáló helyeket kell biztosítani, ahol regenerálódni lehet, és ahol a nyugalmat biztosítja az anyaghasználat, a textúra, a színvilág, a fény és a látvány. Plusz olyan zónákat is ki kell alakítani, ahol az emberek mindenféle zavaró tényezők nélkül kapcsolatba léphetnek egymással. Ilyen helyszín lehet egy sokszínű, barátságos és nappalira hasonlító társalgó.
Régen a munkavállalók megpróbáltak egy elvárt viselkedési normának megfelelni, ami gyakran frusztrációt és haragot váltott ki belőlük, hiszen érzelmeiket kordában kellett tartaniuk. A jólét ellenben támogatja a személyes kifejezőképességet, vagyis mindenki szabadon megmutathatja önmagát a munkában és azon kívül is. A Gallup egy korábbi közvélemény-kutatásából kiderül, hogy akkor érezzük igazán jól magunkat a munkahelyünkön, ha barátaink is dolgoznak a cégnél. Egy nagyobb szervezetnél az elkötelezettséget növelik a jó emberi kapcsolatok, hiszen azok a bizalomra épülnek, amelyek a hitelesség alapját is képezik.
A hitelesség érdekében olyan terekre van szükség, ahol a dolgozók azt érzik, hogy a vállalati kultúra részei, miközben arra ösztönzik őket, hogy kifejezzék az ötleteiket és az értékeiket. A testre szabott munkakörülmények és közösségi terek növelhetik a hitelességet. Az önkifejezés erősítéséhez kreatív terekre van szükség, vagyis jelentős szerep hárul az informális, otthonos zónákra. Emellett olyan helyiségek is fontosak, ahol a dolgozók a személyes értékeiket összekapcsolhatják a vállalati értékekkel.
Alapvetés, hogy az ember társadalmi lény, vagyis közösségekben él, ugyanígy fontos, hogy a munkahelyen is erős közösségi kapcsolatok alakuljanak ki, amelyek pozitív érzelmeket váltanak ki a dolgozókban. Abraham Maslow híres pszichológus az emberi szükségletek harmadik szintjére helyezte az elköteleződés fontosságát az étel, víz, alvás, egyéb élettani funkciók és a biztonság után. A már említett Gallup kutatásai szerint minél több barátot szerzünk a munkahelyünkön, annál erősebb a kötődésünk a céghez. Bár a mobilitás és a távmunka miatt egyre virtuálisabb egyes dolgozók jelenléte főként a globális cégeknél, a kapcsolatok nagyon fontosak: az alkalmazottak érezzék, hogy a céges szervezetben értékként tekintik jelenlétüket.
Az elköteleződés érdekében olyan barátságos és jól felszerelt helyeket kell létrehozni, ahol a mobil munkavállalók is szívesen tartózkodnak, és azt érzik, hogy örömmel fogadják őket a cégnél, valamint ahol az állandó és a mobil kollégák egyénileg és csapatmunkában is dolgozhatnak. Informális tereket is érdemes kreálni a szocializáció érdekében, ahol közösség formálódik, és még intenzívebbé válhat a munkatársak elkötelezettsége a cégükhöz. Emellett a videokonferencia technológiát úgy érdemes beállítani, hogy az abban résztvevők valódi szobákat, falakat észleljenek maguk körül, így a virtuális jelenlét szinte valósággá válik.
A dolgozóknak szükségük van arra, hogy kiteljesíthessék az erősségeiket, és lássák, hogy sikeresen hozzájárulhatnak a szervezeti célokhoz. A céltudatosság segít felépíteni a bizalmat és az együttműködést, amely pozitív erővel vértezi fel az egész munkaszervezetet. A legjobb esetekben a személyes életcélok és a vállalati törekvések kompatibilisek egymással és kiegészítik egymást. Amikor a körülöttünk dolgozók ugyanazt gondolják a munkáról, mint mi, az egy harmonikus érzés kialakulásához vezet. A márka nem csak az ügyfelekért van, hanem a munkatársakért is. Fontos a munka értelmének kifejezése, különben egyrészt azt érezhetjük, hogy fölöslegesen tevékenykedünk nap mint nap, másrészt az értelmes célok birtokában egy nagyobb szervezet is gyorsabban haladhat előre. Az értelmesen eltöltött munkaórák is erősítik a dolgozói jólétet.
Fontos, hogy a lobbyn túl legyenek még olyan terek, amelyek erősítik a márkát, a célokat, a céges történetet és kultúrát. Valós idejű információkat mutassunk a dolgozóknak a modern technológiák segítségével különböző kijelzőkön. Kreáljunk a terekből egy ökoszisztémát, amely megadja a választás lehetőségét a dolgozóknak a fókusz-, illetve a csapatmunkához.
Az izmok inaktivitása számos metabolikus hatást okoz a legújabb tudományos kutatások szerint, többek között a tápanyagok áramlása az agyba is lelassul, ami csökkenti az éberséget. Nyilvánvalóan a mozgás mind fizikai, mind mentális erőt ad az eredményes munkavégzésben. A mozgás az ötletek testbeszéde. A különböző testhelyzetek stimulálják az agyat és az egészséges környezet pedig mozgásra és egészséges táplálkozásra, helyes étkezési szokásokra ösztönzi a dolgozókat. Ezen kívül az érzékszervi tapasztalások is fontosak a munkakörnyezetben. Érzékeink és idegrendszerünk használatával folyamatosan interakcióban vagyunk a fizikai környezetünkkel, az érintés, a fény, a hang és más ingerek hatással vannak a mentális és fizikai állapotunkra.
Az ingerek közvetlen pozitív és negatív konzekvenciákat jelentenek, ennek következtében a munkatársak természetesen olyan helyet szeretnének maguknak választani, ahol jól érzik magukat függően attól, hogy kollaborációs munkában vesznek részt vagy elvonultan dolgoznak, vagy éppen egy kellemes helyen étkeznek. A hely sokszínűségének alapelve támogatja ezt a folyamatos mozgást, helykeresést, amely fenntartható vitalitást biztosít mindannyiunk számára.
Érdemes befektetni!
Az új típusú munkahelyekbe történő befektetés pozitívan befolyásolja az alkalmazottak attitűdjét és viselkedését, az új terek kreálása fokozza a motivációt és a teljesítményt viszonylag rövid idő alatt. Ennek érdekében tervezzünk olyan zónákat, ahol a dolgozók megválaszthatják maguknak a nekik éppen megfelelő helyszínt az adott feladathoz. Konfigurálható bútorokat alkalmazzunk, amelyek méret, szükséglet és igények szerint könnyen és gyorsan mozgathatók. A kávézókban egészséges ételeket is lehessen kapni, sőt, ezek a pultban lehetőleg látható helyen legyenek. Hozzuk be a természetet az irodába természetes fénnyel, kellemes kilátással, szellőzéssel.
Ma már a vállalatok nagy része megértette, hogy a dolgozók jólétébe befektetni alapvető érdek, hiszen ezzel növelik az elkötelezettséget, a mentálisan és fizikailag friss és egészséges munkatársak versenyképessé teszik a vállalkozásokat, új ötleteket találnak ki, és innovatív megoldásokban gondolkodnak. A jólét manapság versenyképes előny az üzleti életben.
Olvass tovább!
Szakértő válaszol: Pályaelhagyás és a vágyak követése
6 félelem, ami a sikerünk útjában áll
Önéletrajz életkori diszkrimináció ellen
Találd meg mindenben a lehetőséget!