Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Nagy levegőt kell vennie annak, aki úgy dönt, vállalkozásba fog. Mi minden kell hozzá? Napjainkban egyre többen gondolkodnak el azon, hogy vállalkozásba kezdenek.
Az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének feltétele a tevékenység bejelentése, amely az ország bármely okmányirodájában kezdeményezhető. A bejelentést interneten, ügyfélkapus elérhetőséggel is megtehetjük. Az egyéni vállalkozói igazolvány kiváltása 10 000 forint, de ha megelégszünk a kinyomtatható igazolással, akkor ingyenes. Az adózással kapcsolatban be kell jelentkezni a NAV-hoz, a területileg illetékes önkormányzathoz, valamint a Kereskedelmi és Iparkamaránál is regisztrálnia kell magát a vállalkozónak, ennek éves díja 5000 forint. Az engedélyt megkapva fizetési kötelezettségek keletkeznek, akkor is, ha semmilyen bevételünk nem volt. Elegendő azonban csak a járulékalapot képező jövedelem után fizetni adót és járulékot a következő esetekben: ha van állandó heti 36 órás munkaviszonyunk, ha más cégben vállalkozó jogviszonyunk van, ha hallgatói vagy nyugdíjas jogviszonyt tudunk igazolni. Egyéni vállalkozás indítása esetén meg kell határoznunk, hogy milyen tevékenységeket kívánunk végezni. Az önálló vállalkozási tevékenységek jegyzéke, az ÖVTJ a Központi Statisztikai Hivatal honlapjáról is letölthető.
A cégalapítóknak a legfontosabb tudnivaló arra vonatkozik, hogy mekkora összeggel vághatnak bele a vállalkozásba. Ez társasági formánként eltérő: kft esetében 50 000 forint körüli az alapítás összege, amihez még hozzájön az ügyvédi munkadíj. A szükséges alapító tőke kft-nél 3 millió forint. Bár komolyak a követelmények, előny, hogy az anyagi felelősség csak a cégben lévő tulajdonrész erejéig terjed. Bt esetében az alapítással kapcsolatos ügyintézés szintén legalább 50 ezer forint. Bt-t bármilyen kis összegű alaptőkével alapíthatunk, viszont a cég tagjai a teljes vagyonukkal felelnek a cég ügyeiért.
Cégalapításkor az ügyvéd által készített alapító okirat mellett aláírási címpéldány is szükséges. A cégbírósági bejegyzés, a bejelentkezés a NAV-hoz, a kamarai regisztráció mellett jelentkezni kell a helyi önkormányzatnál is.
Bármelyik cégformát választjuk is, ahhoz, hogy a jogszabályoknak, a szakhatósági és az adózási előírásoknak maradéktalan megfeleljünk elengedhetetlen, hogy előzetesen ügyvéddel és könyvelővel konzultáljunk. Hasznos, ha olyan kisvállalkozói tanácsadó céget is felkeresünk, ahol segítenek felmérni, elképzeléseink megvalósíthatók-e a gyakorlatban, életképes lesz-e a cégünk.
Olvass tovább!
Ötből négy munkavállaló gondolkodott már pályaváltáson