Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Pozitív első benyomást kialakítani nem kis kihívás álláskeresőként. Egyrészt csak 20% - ban befolyásolható tudatosan - másrészt a rutinos HR-es már a pályázó irodába lépésekor 90%-os pontossággal képben van. A HVG Állásbörze közönségének Jávorkai Judit karriertanácsadó, business coach segített feltérképezni, mi minden tehető a pozitív első benyomás kialakulásáért.
Bár gyakran övezik félreértések és az emberek többsége hajlamos a témát elvont köntösbe öltöztetni, az első benyomás nem misztikus fogalom. Sőt: definíció is van rá.
Az első benyomás komplex, ösztönös, integrált és a tudattalanból fakadó én-üzenet a külvilág felé. Ami akkor közvetít pozitív üzenetet a küldőről, ha az egyén viszonya is harmonikus önmagával.
Ez pedig abból is mérhető, hogy az álláskereső a” Ki vagyok én?”, a ”Mennyit érek?”, a ”Hová tartozom?” és a ”Mi az életfeladatom?” kérdésekre harmonikus, kiegyensúlyozott válasszal rendelkezik saját magára vonatkozólag. És ha ez valóban így van, az álláskereső szavak nélkül is ezt az üzenetet közvetíti majd magáról.
Ám ha valaki azt tapasztalja, ezekben a pontokban még bizonytalan, tudatosan keresse a fenti 4 kérdésre a hiteles választ. Mert az első benyomás kialakulásakor magunkról közvetített én-üzeneteket legfeljebb 20% - ban lehet tudatosan befolyásolni. A másik 80% már az előbb említett, ösztönös én-üzenetekből tevődik össze. Ráadásul egy rutinos, interjúk százain edződött HR-es kis túlzással már akkor 90% - ban pontos képet kap egy pályázóról, amikor az még épp csak átlépte az iroda küszöbét és lenyomta a kilincset. Így a többi 10% - azaz a pályázó interjún nyújtott teljesítménye - általában már csak megerősítés.
Milyen eszközeink vannak az összkép pozitív befolyásolására? Például az, ha tudatosan eloszlatjuk a fejünkben az állásinterjúkat övező és az álláskeresőket gyakran blokkoló tévhiteket. Mert a hiedelmekkel ellentétben az állásinterjú nem vizsga vagy valamilyen végzetes megmérettetés. Nem is destruktív, mert senkit nem kell legyőznünk - egy egészséges személyiségű ember legfeljebb a saját gyengeségeit győzi le ebben a helyzetben. Az állásinterjú igazából egy beszélgetés, melynek során elmondjuk mindazt az előnyt és pozitívumot, melyek miatt érdemes pont bennünket választani a meghirdetett pozícióra.
Mindenképpen pozitív, ha szeretjük a szakmánkat, ha látszik, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben, ha nem ünnepnap a péntek és nem tragédia a hétfő. És pont a fentiek miatt sem érzelmi kérdés az állásinterjú: már csak ezért se szabad egy elutasítást túlságosan a szívünkre venni. A legjobb tárgyilagosan tudomásul venni: ezúttal valaki másra volt szükségük és továbblépni. Mindez nem azt jelenti, hogy az álláskereső értéktelen, ”vacak” vagy ”problémás” személyiség.
A pozitív első benyomásért azzal is rengeteget tehetünk, ha nem bizonytalanul, tétován, minden mindegy alapon közelítünk az interjúhoz és a helyzethez. Hanem ehelyett egészséges határozottsággal lépünk fel és van ”jelenlétünk.” Nem kell kétszer bejönnünk, hogy egyszer észrevegyenek. Ennek szemléltetésére saját életéből is merített példát a karrier-tanácsadó.
"Diákkoromban volt egy nagyon nehéz vizsgám. Az anyag is nehéz volt, az időm is kevés volt és valljuk be, kedvem se nagyon volt hozzá, így aztán csak félgőzzel készülgettem, tanulgattam, de egyáltalán nem adtam bele minden erőmet a felkészülésbe.” A hozzáállás a vizsgán viszont visszaütött, végül ismételnie is kellett. A miértre végül az oktató adta meg a választ. ”A teljesítménye épp az ”elégséges” alsó határához közelített. Azért nem adtam meg, mert ön az első pillanattól kezdve azt sugározta, hogy ”már minden mindegy.” Tanulság: az állásinterjú bár nem vizsga, egyáltalán nem célravezető ”minden mindegy” alapon közelíteni hozzá.
Az olvasás, a szókincs is rengeteget segíthet a pozitív benyomás kialakításában. Y, - és Z-generációs pályázóknak különösen ajánlott elmélyedni a még hagyományos könyv formájában elérhető, klasszikus irodalmi művekben és hangsúlyozottan nem az online elérhető tartalmakban ennek érdekében.
Végezetül: azért az online profilunkat se árt időnként rendbe szedni. ”Volt rá szakmai körökben példa, hogy a HR-es a CV és a motivációs levél mellett azért az fb - n is körbenézett egy vezetői pozícióra pályázó jelölt kapcsán. És az idilli családi fotós, kisgyermekes meg a beállított, business casual fotókig minden rendben is volt. Csakhogy pár kattintás múlva a főhős már egy fekete latex-jelmezes domina mellett feszített nagy büszkén. Mondani se kell, ezek után nem lett a fejvadászok kedvence.”
Olvass tovább!
Miért Téged kellene választaniuk?