Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Előző cikkünkben az önvezető autók jellegzetességeiről olvashattatok. Ma folytatjuk...
Már nemcsak kizárólag a kameraképek feldolgozásával foglalkozunk, hanem a teljes környezetfelismerés, a 3D-rekonstrukció, a lokalizáció, az útvonaltervezés, az intelligens döntéshozatal, az autó teljes irányítása is a kutatás-fejlesztéseink között van. Ehhez készítjük most a prototípust, amelyet terveink szerint jövő év januárjában Las Vegasban, a CES-en (Consumer Electronics Show) mutatunk majd be.
A kameralapú felismerés mögött mesterségesintelligencia-alapú objektumdetekció található, ez felel a sávok, a közlekedés résztvevőinek azonosításáért (gyalogos, autósok, motorosok, autóbuszok stb.). A nagy kihívás ebben a mesterséges intelligencia, ez végzi a képfelismerést, valamint ennek egy továbbfejlesztése felel a döntéshozatalért, és az autó irányításában is részt vállal.
A közlekedésben a legnagyobb veszélyt a hús-vér sofőrök jelentik, ma az utakon csak az USA-ban több mint egymillióan halnak meg évente közúti balesetben, és ezek 90%-át emberi mulasztás okozza. Az önvezető autózás nemcsak kényelmi funkciókat nyújt majd, hanem vélhetően jelentősen növeli a biztonságot. Léteznek elkerülhetetlen balesetek, amelyek egy önvezető autóval is megtörténhetnek majd. Mi azon dolgozunk, hogy abszolút értékben is csökkenjen a balesetek száma. Szerintem lesz egy pont, ahol bebizonyosodik: az önvezető autózás biztonságosabb, még ha lesznek is elkerülhetetlen balesetek.
Népszerű lesz az autómegosztás, már csak azért is, mert ha az autó felvesz minket, és elvisz A pontból B pontba, majd B pontból elmegy valaki másért, azzal elég jól lehet csökkenteni a saját autók számát és költségét, ugyanis mindössze az autó amortizációját és az üzemanyagot kell megfizetnünk. Utóbbi ráadásul feltehetően áram lesz, így olcsóbbá válik. Biztos vagyok benne, hogy a két technológia nagyban fogja egymást segíteni, az más kérdés, ha az önvezető autózás széles körben elterjed, akkor átalakulhat a városok struktúrája is. Nem lesz szükség hatalmas parkolókra, mivel az autókat nem kell a közelünkben tartani – azok folyamatosan szállíthatják az utasokat, és akár a városon kívül is vagy egy megadott telephelyen várakozhatnak. Nem kell parkolóhelyet keresni, csökkennek a dugók, az ingázás során a vezetéssel töltött időnk felszabadul, tudunk dolgozni, pihenni, szórakozni az autókban, így nincs kizárva, hogy az emberek messzebb költöznek, a városok szétterjedtebbek leszek, hiszen nem veszítjük el az időt a vezetéssel.
Mindent, ami ehhez szükséges, ami horizontálisan terjeszthető kompetencia, azt házon belül oldjuk meg. Az önvezető autózásnak három lépcsője van: a percepció, azaz a környezet felismerése, az intelligens döntéshozatal, illetve az ezáltal elvárt cselekvés, a parancsok kiadása az autónak. Felismerésszinten a kamerás rendszer tartalmaz egyfajta mesterséges intelligenciát, úgynevezett neurálisháló-alapú felismerést – ezen belül a környezet 3D-rekonstrukcióját is –, ezáltal meg tudjuk mondani, hogy hol vagyunk a térben, mi van körülöttünk, ez hogyan változik: az adott objektumokat követni tudjuk, elhelyezkedésüket pedig előre jelezni.
A második szint a döntéshozatal, ez egy másik típusú mesterséges intelligenciát igényel, lényege, hogy az adott közlekedési szituációban a célokat ismerve hogyan cselekedjünk, hogy az a szabályok, az optimális mozgás és a biztonságosság feltételeit is kielégítse.
A harmadik szint maga a vezérlés, a tervezett trajektória (pályavonal) megvalósítása és az autó irányítása. Ezzel mind együtt jön létre egy önvezető autó.
Mivel a városi közlekedési szituációk nagyon komplexszé válhatnak, ezért elsősorban autópályán jelenik meg az önvezető funkció. Nemcsak lényegesen egyszerűbbek az itt kialakuló helyzetek, hanem a kamionok, teherautók a legtöbb idejüket az autópályán töltik a teherszállítás során, az önvezető megoldásokkal pedig tehermentesíteni tudjuk a sofőröket, fel tudjuk gyorsítani a fuvarozást, csökkennek a költségek.
2015 júliusában jött létre a vállalat, a Kishonti Kft.-ből kiválva. Akkor 15 fővel indultunk, az idei év során visszaolvadt az AdasWorksbe a Kishonti Kft., így már több mint 100 fő dolgozik a cégben.
Elsősorban a képfeldolgozás és a mesterséges intelligencia területéről vannak nálunk mérnökök, de tesztelő és vezetésbiztonsági (safety) csapat is dolgozik nálunk, amely arról gondoskodik, hogy a kikerülő termékek megfeleljenek a szigorú autóipari előírásoknak. A csapat részét képezik továbbá a robotikai, szabályzástechnikai mérnökök, akik az autó irányításáért felelnek.
Szeptember elején nyitottuk meg irodánkat a Szilícium-völgyben, fontos hogy ott legyünk, hiszen a technológiában nagyok és kicsik mind ott találkoznak. A tengerentúli iroda az üzletfejlesztésre és a salesre koncentrál, fejlesztés csak Magyarországon van.
A hazai fejlesztéseket fontosnak tartjuk, jó az IT- és fejlesztő alapanyag, igyekszünk a legjobb fejlesztőket megtalálni. Tény ugyan, hogy a munkaerőhiány minket is érzékenyen érint: kutatók, fejlesztők és programozók tekintetében is hiány van az országban.
Az algoritmus- és mesterségesintelligencia-kutatók tekintetében fontos a jó algoritmikus és absztrakciós képesség, a matematikai alapoknak a helyükön kell lenniük – ezek kellenek ahhoz, hogy a hetente frissülő technológia, a mesterséges intelligencia újításait értelmezni, saját ötleteinkkel továbbfejleszteni tudjuk. A C++ programozók esetében szintén fontos az algoritmikus tudás és a tapasztalat. A párhuzamos programozásra, grafikus kártyák programozására szakosodott szakemberekből szintén nagy hiány van.
Sok olyan cég van, amely kifejezetten a kiberbiztonsággal foglalkozik, hogy ez ne történhessen meg. A vezető nélküli technológia által vezérelt járművek rendszere zárt lesz, a környezettel – más járművekkel, infrastruktúrával – történő kommunikáció során pedig szintén alapvető a biztonság. Személyes véleményem szerint ettől nem kell félni. De ugyanúgy bárki kiszórhatja a rajzszöget az útra…
Olvass tovább!
Mitől önvezető egy autó? - Interjú Takács Árpáddal 1.rész
Miskolcról szállítanak három kontinensre