Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.

A támogatásról részletes információt itt találsz.

  • Szolgáltatások
  • Referenciák
  • Kapcsolat
  • in English
  • Blog
  • Álláskeresőknek

Menü

  • Szolgáltatások
  • Referenciák
  • Kapcsolat
  • in English
  • Blog
  • Álláskeresőknek
  • Regisztráció
  • Belépés
  • Belépés

Hírek

Váratlan változás mindig lesz

2016. június 30.

A vállalatok többségét stresszbe ejti a változás, de ezen sokat segít a megfelelő kommunikáció és eljárások. A válságmenedzsment többet segít a cégeknek, mint azt ma túlnyomó többségük hiszi, sőt 4-5 éven belül ez lehet az új menő szakma.

Egy friss felmérés szerint hazánkban mind a nagyvállalatok, mind a kkv-szektor cégeinek 86 százaléka rendszeresen tapasztal változást: elsősorban rendszereket, folyamatokat racionalizálnak, ehhez átalakítják a munka- és feladatköröket, ami a legtöbb esetben jelentős személyi változásokat von maga után mind munkatársi, mind vezetői szinten. Ha ezt nem sikerül megfelelően kezelni, a legrosszabb kimenetel a cég teljes leépülése lehet. Az érintett cégek mégis alig fordítanak figyelmet a változásmenedzsmentre – derül ki a Grow Csoport Változásmenedzsment GPS Kutatásának felméréséből.

A nemzetközi kutatások azt mutatják, hogy mire a változásra irányuló kezdeményezések megvalósulnak, négyből három lelassul, félrecsúszik vagy kudarcot vall.
A MCKinsey tanulmánya szerint az átalakítások 26 százaléka hozott szervezeti teljesítménynövekedést fenntartható módon 2015-ben, míg 2012-ben ez az arány csak 20 százalék volt.

„A munkavállalók és a vezetés sokszor ugyanattól fél, az elbocsátások lehetőségétől, a feladatok kiszervezésétől, a vezetőváltástól, a szervezeti struktúra átalakításától, a folyamatok átszervezésétől, egyszóval a bizonytalanságtól” – mondja Lőrincz Orsolya, a Grow Csoport ügyvezetője. Ha pedig a munkavállalók nem elég tájékozottak, gykran igyekeznek megakadályozni, szabotálni a változást, vagy legalább tudomást sem venni az eseményekről.

Ezeket a félelmeket a válaszadó vállalatok mindössze 8 százaléka kezeli tudatosan.

A változások sokszor olyan kezdeményezések, amelyeket mások találtak ki és globális szinten várnak el a vezetőtől, akinek kevés vagy semmi befolyása a változás tartalmára, mégis be kell vezetnie a változást a szervezetben. Egy vezető számára azok a legnehezebb helyzetek, amikor hitelesen kell motiválnia olyan változás kapcsán, amelyben maga sem hisz.

Lőrincz Orsolya szerint ha ez a feladat HR-támogatás nélkül a felső vezetésre és a kulcsemberekre, vagyis egy szűk körre hárul, „egy ponton túl kimerülnek, a változás üteme lelassul, a projektek csúsznak, már minőségben és tartalomban kevesebbel is beérik a végén. Ez összességében oda vezet, hogy a változások eredményeivel igazán senki sem elégedett, mivel útközben túl sokat adtak le a minőségi elvárásaikból.”

A Prosci nemzetközi változásmenedzsmenttel foglalkozó kutató és oktató cég 2015-ös felmérése szerint az érettebb, a válságmenedzseléssel már foglalkozó vállalatoknak
6-szor nagyobb esélyük van elérni a kitűzött célokat.

Mitől félnek a munkavállalók a legjobban?

A céges pánik öt leggyakoribb oka

  • a leépítés,
  • a kiszervezés,
  • a vezetőváltás,
  • a struktúraváltás,
  • a folyamatok átszervezése.

Tagadás, fásultság

Ha a munkavállaló túl sokáig homokba dugja a fejét, nem hiszi el, nem veszi komolyan a változásokat, nem tud felkészülni, és nagyobb lesz a megrázkódtatás, amikor a változás valóban bekövetkezik.

Félelem, szorongás, düh

A negatív érzelmeket természetesnek lehet tekinteni. A kérdés csak az, hogy mennyire mélyen és milyen sokáig élünk együtt ezekkel az érzésekkel. A jó változásmenedzsmentben ezekkel az érzésekkel foglalkoznak, megtanítják a munkavállalókat arra, hogy ezeket elmondják, és a menedzsereket arra, hogy ezeket meghallgassák és valódi, megnyugtató válaszokat adjanak.

Aktív ellenállás – szabotázs

A változások célja az, hogy az emberek elkezdjenek valamit másképp csinálni, használjanak új eszközöket és rendszereket. Az aktív ellenállás az, amikor az emberek ragaszkodnak a régihez: továbbra is a tárgyaló ajtajára ragasztott papíron írják a foglalást, kinyomtatják a dokumentációt, biztos, ami biztos. A kilépés már az a pillanat, amikor
valaki egyáltalán nem tud, nem akar a változással együtt élni.
Nincs jó üzenete, ha a jó emberek hagyják ott a céget, viszont néhány esetben megkönnyebbülést hoz: belendül a változás, ha a változásokat lassítók kilépnek a szervezetből.

Jól fizető szakma lehet

A változásmenedzsment válik kulcskompetenciává a következő 4-5 évben, ezt igazolják a felmérések, és ebben jár jóval előrébb az USA tanácsadói piaca és Európa is. Ez a tendencia már látszik itthon is, a nagy szervezetek tréningportfóliójába az elmúlt pár évben bekerült a változásmenedzsment. Kevés szervezet rendelkezik még változásmenedzsment specialistával, de megjelent az igény arra, hogy a HR terület ezzel a tudással és kompetenciával is rendelkezzen.

A kutatási eredmények alapján szinte a legtöbb vállalat küzd azzal a problémával, hogy az utolsó simításokra már végképp nem marad energiája, elmarad a finomhangolás,
míg épp ezzel lehet feltornázni a minőséget és tartalmat az eredetileg elvárt szintre.

A kutatás alapján a válaszadók a középvezetői réteget látják felkészületlennek: a felsővezetés nem tud elég jó kereteket adni a változások menedzseléséhez. Tehát be kell vonni a középvezetőket képzéssel, felkészítéssel, támogatással, megfelelő információk átadásával. Egy elkötelezett vezető nem csak kiemelt alkalmakkor beszél a következő irányról, hanem az ebédlőasztalnál, a büfében és a heti rendszeres meetingen is. Mire eléri az embereket a változás, olyan vezetőknek kell ott állniuk az emberek mellett, akik meghallgatják a problémáikat és igényeiket, kommunikálják a célokat, kezelik az ellenállást, példát mutatnak a változások alkalmazásában, nyomon követik, számon kérik az alkalmazást, és elismerik azokat, akik ugyancsak élen járnak ebben.

 

Olvass tovább!

Mitől jó egy vezető? - videó

Amikor a munkaidő elszökik

Ne csak a pénze legyen biztonságban, vigyázzon adataira is

Forrás: Üzletrész.hu
 
Ajánlom ismerőseimnek Küldés emailben

Ajánlott állások

Kötelező szakmai gyakorlatos Zala vármegye
 Zalaegerszeg
OTP Bank Nyrt.
Kötelező szakmai gyakorlatos
 Szombathely
OTP Bank Nyrt.
Kötelező szakmai gyakorlatos
 Győr
OTP Bank Nyrt.
Business Analyst Gyakornok
 Budapest
OTP Bank Nyrt.
Client Care munkatárs
 Budapest
Intrum ASC Kft.
Még több hasonló állás

Közelgő események

OPEN NIGHT·GYÁRLÁTOGATÁS A P&G BUDAPEST GYÁRÁBAN
  2025. Máj 14.
recruiTECH CEE 2025
  2025. Máj 23.
Összes esemény


@
  • Adatkezelési tájékoztatóban
  • Felhasználási feltételekben
  • GYIK
  • Hirdetési lehetőségek
  • Kapcsolat
  • Copyright © 2025 frissdiplomas.hu

Elfelejtett jelszó
 Profilom

 Beállítások

 Letöltések

 Kilépés