Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Az ősz közeledte sokak számára munkahelyváltást is jelent. Ma már természetes, hogy a karrierépítés során több munkahelyet is megjár valaki, sőt az Y generáció (a kutatások szerint) jellemzően nem is tervez igazán hosszú időt tölteni egy-egy munkahelyen. Így, ha úgy döntöttünk, az életünk egy korszakát lezárjuk és új fejezetet nyitunk, nem jelenti, hogy minden hidat felégetve kellene távoznunk, rossz szájízt hagyva kollégáinkban.
Búcsúzni elegánsan és szépen is lehet, különösen, ha néhány dologra odafigyelünk: Amíg az érintett vezetővel nem beszéltünk, legyünk diszkrétek kilépési szándékainkat illetően. A céges protokollt betartva tájékoztassuk a vezetőket a döntésünkről. Törekedjünk arra, hogy lehetőleg minden érdekelttel személyesen beszélhessünk, hiszen senki nem örül, ha másoktól (esetleg folyosói pletykából) tudja meg, hogy a közvetlen munkatársa el akar menni. Ha már biztosan tudjuk, hogy távozunk, akkor se mondjunk rosszakat jelenlegi munkatársainknak a jelenlegi munkahelyünkről. Ők továbbra is ott fognak dolgozni. ha távozunk, akkor azt tegyük szépen, méltósággal, az alábbi tanácsokat megfogadva.
Ne gyűjtsünk „szuveníreket”: a „kincstári” tűzőgép, nem a sajátunk… Pusztán azért, mert már az utolsó homokszemek peregnek a céges homokóránkban, a hozzáállásunkon, illetve a munkánk minőségén ennek nem szabad meglátszania, sőt!
Amennyiben azt kérik tőlünk, hogy tanítsuk be valamelyik munkatársunkat, ennek a kérésnek, nemcsak erkölcsi, de jogi kötelezettségünk eleget tenni. Mint ahogyan az is, hogy úgy adjuk át a teljes munkakörünket és az eszközeinket, ahogyan azt tőlünk kérik. A munka törvénykönyve szerint a jogellenes munkaviszony-megszüntetés szabályait kell megfelelően alkalmazni, ha a munkavállaló munkakörét nem a munkáltató által előírt rendben adja át. Jó tudni azt is, hogy a távozásunk során a munkáltatónak okozott kárért, felelősek vagyunk. (A céges számítógép adatainak letörlése tehát, nem jó ötlet.)
Felmondásunk során indokolási kötelezettségünk nincs a munkáltató felé és magyarázkodnunk sem kell a döntésünk miatt. Azonban dönthetünk úgy, hogy adunk egy rövid magyarázatot. Ahogyan a mi döntésünk az is, elmondjuk-e hová megyünk tovább. A magyarázatunkban inkább az új lehetőség vonzó voltára (mintsem jelenlegi munkahelyünk és munkatársaink kritizálására) helyezzük a hangsúlyt: „Felkínálkozott egy olyan lehetőség, amelynek nem tudtam ellenállni.” (Ha azonnali hatályú felmondással távozunk, természetesen ezt a döntésünket meg kell indokolnunk.)
Akitől lehet, köszönjünk el személyesen, ha erre nincs módunk telefonon vagy e-amilen is elbúcsúzhatunk, ám köszönés nélkül távozni nem elegáns.
… és végül, a legfontosabb:
Köszönjük meg a munkatársainknak (ne csak a közvetlen munkatársaknak, és ne csak a „fontos” embereknek) az együtt töltött időt, a közös munkát, a nekünk nyújtott segítségüket, az általuk szerezett tapasztalatokat… Köszönetünk legyen személyes, őszinte, és ha olyan volt a kapcsolat, akkor egy apró figyelmességgel is meglephetjük őket.
Sokan távoznak kevéssé elegánsan a munkahelyükről, azonban két dolgot elfelednek: híre megy (és mindig híre megy) a nem éppen stílusos távozásnak, ami nem tünteti fel a távozót vonzó színben. Könnyen megeshet, hogy a régi munkatársak a jövőben ismét kollégák, vagy üzleti partnerek lesznek – és semmi ok sincs abban reménykedni, hogy időközben elfeledik, ha a távozó viselkedése, kívánnivalót hagyott maga után.
Olvass tovább!
Ezekre a készségekre lesz szükség a jövő munkahelyén
Az első perctől üzletemberektől tanulhatnak
Legyél olyan hatásos előadó, mint Steve Jobs!