Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
A hajdani Apple vezér, Steve Jobs nemcsak a számítástechnika egyik úttörőjének számít, hanem a hatásos előadások egyik nagy mesterének is tartják. A következőkben azokat a technikákat gyűjtöttük össze, amelyek elengedhetetlen részei egy hatásos prezentációnak.
A közönség figyelmének fenntartása érdekében, elengedhetetlen, hogy szemkontaktust tartsunk a közönségünkkel. Kerüljük a papírról vagy a diáról való felolvasást, mert monotonná és unalmassá teszi a beszédünket. Használhatunk segédeszközöket, Jobs is alkalmazta olykor az Apple bemutató készítő szoftverét, a Keynote-ot, ami lehetőséget biztosít arra, hogy az előadó a jegyzeteit lássa a képernyőn, míg a közönség a diákat a projektoron. A szemkontaktus fenntartása érdekében rengeteget gyakorolta prezentációit, mindig fejből tudta, hogy éppen minek kell következnie. Továbbá nagyon vizuális diákat készített, amelyek vezették az emberek figyelmét, ő pedig tudott a közönséghez beszélni.
Ez annyit tesz, hogy ne helyezzünk akadályt a közönségünk és magunk közé. Jobs sem használt pulpitust és a kezeit sem kulcsolta össze. Ellenkezőleg, sokszor széttárta karjait és mindig ügyelt arra, hogy a hallgatóságnak magyarázzon, szinte végig feléjük fordult.
A jó előadók ismérve, hogy gesztikulálnak, nem pedig hadonásznak, miközben beszélnek. Jobs minden mondanivalóját kézmozdulatokkal kísérte, ezáltal az hangsúlyosabbá vált. Dr. David McNeill a Chicagói Egyetem professzora kutatta a kézmozdulatok jelentőségét és arra a megállapításra jutott, hogy a gesztikuláció valójában abban segíti az előadót, hogy könnyebben tudja kifejezni magát és képes legyen gördülékenyebben beszélni. Jobs esete is azt példázza, hogy merjük bátran használni a kezeinket előadás közben, azonban vigyázzunk, ne vigyük túlzásba, hiszen könnyen túlzóvá válhat és hadonászásnak tűnhet. Azonban a kellő mértékben alkalmazott gesztikuláció kifejezőbbé teheti mondanivalónkat.
Prezentációnk során nemcsak az fontos, hogy mit mondunk, hanem az is, hogy azt hogyan tesszük.
Előadásai során sosem beszélt ugyanabban a hangszínben, a lényegi részeknél mindig megváltoztatta a hangmagasságát. Ezzel tudta folyamatosan fokozni a feszültséget. Illetve voltak kedvenc kifejezései, amelyeket gyakran használt: „hihetetlen”, „lenyűgöző”, „óriási”, „laza”. Ezeket is mindig eltérő hangtónusban mondta el. A hajlítás mellett a hangerejét is gyakran változtatta, hogy kiemelje a fontos információkat. Akkor élt ezzel, amikor új terméket mutatott be, de nem mindig ugyanazt a technikát alkalmazta. Előfordult, hogy a nagy bejelentésnél felemelte a hangját, de az is megtörtént, hogy elhalkította azt.
A drámai hatást a jól pozícionált hatásszünetekkel tudta elérni. Sokszor megállt a mondandója közben pár pillanatra, hogy közönsége feldolgozhassa a lényeges részeket. Nem rohant, mindig hagyott gondolkodási időt a hallgatóság és maga számára is. A már említett technikák mellett a beszédtempóváltást alkalmazta még Jobs, a lényegi részeknél nagyon lelassította beszédsebességét, hogy biztosan megjegyezzék mondanivalóját.