Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Gyorsan kellene néhány tucat brazil okostelefonos felhasználó, aki teszteli az új applikációt, vagy éppen az ipari szektorban dolgozó felsővezetőknek szánt elemző szoftverről szeretné kideríteni, hogy megfelel-e az igényeknek? Az ilyen kihívásokra jöttek létre a crowdtesting szolgáltatók, amelyek közösséget építenek a teszteléshez. A Testbirds Magyarország mellett már Szlovákiában és Csehországban is jelen van, és a tervek szerint hamarosan Lengyelországban is megjelennek.
Újabb nagy lépésre készül a Testbirds Kft., a társaság a lengyel piac meghódítását tervezi. A crowdtesting (közösségi tesztelés) szolgáltatást nyújtó vállalkozás 2013 szeptemberében jött létre, a magyar alapítók a német Testbirdstől vásároltak franchise-jogokat a hazai piacra. „A Testbirdsön belül egyedülálló az a konstrukció, amelyben mi dolgozunk, a társaság ugyanis a többi piacon saját leányvállalattal van jelen, csak Magyarországon működik franchise-modellben" - mondta el Lichter Tamás, a Testbirds Kft. egyik alapítója és ügyvezetője.
A magyar vállalat a kezdetektől arra készült, hogy kilépnek a hazai piacról, és más közép-európai országokban is elindítják a szolgáltatást. A terjeszkedés első fázisa Szlovákia volt, ahol 2015 eleje óta vannak jelen, idén márciusban pedig a cseh piacon is elindultak. A lengyelországi rajtot az év végén vagy 2017 elején tervezik. „A lengyelországi megjelenést indokolja, hogy egy dinamikusan fejlődő és nagy piacról van szó" - jelezte Lichter Tamás.
Bár mindössze egy szűk évtizedes múltra tekint vissza világszinten a crowdtesting, több olyan vállalkozás is van, amely már százezres tesztelői tábort épített ki.
A megoldást főleg szoftverfejlesztésnél használják az elkészült alkalmazásokban lévő esetleges hibák felkutatására, valamint a felhasználói felület tesztelésére. Emellett a crowdtesting alkalmas a felhasználói élmény (user experience, UX) feltárására is, amivel a szoftverek (webes felületek, mobilappok stb.) használhatóságának javításában tud segíteni.
A Testbirds ügyfélélményteszteket is folytat, amikor nem szoftvert, hanem valós életben zajló folyamatokat tesztelnek, például egy szolgáltatás megrendelését vagy éppen egy eszköz telepítését. A Testbirds jelenleg
10 ezer fős tesztelői bázissal rendelkezik Magyarországon, de a német cég globális lefedettségének köszönhetően világszerte mintegy 100 ezer tesztelő segítheti a vállalat ügyfeleinek munkáját.
„A crowdtesting legnagyobb erőssége a sokszínűség, hiszen ekkora tömegből változatos tesztelői csoportokat tudunk biztosítani" – közölte Lichter Tamás. Ha különböző eszközökön kell tesztelni, akkor az is megoldható, képernyőméretre, operációs rendszerre, gyártóra, böngészőre is le lehet szűkíteni a kört. Biztosítható demográfiai sokszínűség, amikor arra van szükség. Ezt a sokszínűséget egy klasszikus szoftvertesztelő cég meg sem tudja közelíteni.
Egy másik jelentős előnye a crowdtestingnek a rövid átfutási idő a rugalmas skálázhatóság révén. „Az erőforrásigény skálázhatósága azt jelenti, hogy ha valakinek ma éjszakára kell 10 tesztelő, nem gond, de ha százra van szüksége, az is megoldható" – vázolta az előnyöket a cégvezető. A rugalmasságot és az egyedi igények kiszolgálását el is várják a cégtől, hiszen volt olyan partner, amely megadott eszközzel rendelkező brazil tesztelőket keresett, de akadt olyan is, amelynek tíz európai uniós országból volt szüksége 5-5 tesztelőre.
Mivel az ügyfelek testre szabott szolgáltatást kapnak, az árazás is mindig az adott projekt függvénye. A tesztelők munkájukért fizetséget kapnak, ennek mértéke projektenként változó – mondta el Lichter Tamás.
Bár van kereslet a crowdtesting iránt – többek között olyan nagyvállalatok, mint a Magyar Telekom, az UPC, a LogMeIn és a Prezi is élnek ezzel a lehetőséggel -, a Testbirds vezetőjének tapasztalatai szerint a hazai szoftverfejlesztési projekteknél a tesztelés az a tétel, amit először kihúznak a büdzséből a cégek.
A szolgáltatás létjogosultságát jelzi az is, hogy az alapítás után egy évvel már eltartotta magát a társaság, nem volt szükség tulajdonosi kölcsönre vagy befektetésre. A terjeszkedést a hazai profitból finanszírozzák, az a célkitűzés, hogy közép-európai szinten nulla forintos konszolidált profittal valósítsák meg az új piacokon történő megjelenést - tette hozzá Lichter Tamás.
Olvass tovább!
Magyar szoftverfejlesztők előtt nyit kaput a Zebra
A technológiai innováció hatása a munkaerőpiacra
Magyar dolgozóival kezdett új üzletbe a GE