Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Egy új munkahelyen komoly kihívást jelent a beilleszkedés. Megfelelő állásinterjúk és előzetes felmérések szerint alkalmas vagy és illesz a csapatba. A valóság viszont néha ezt nem igazolja, és az új kollégának beilleszkedési problémái lesznek. Vannak tipikus hibák, amiket el kell kerülni ahhoz, hogy ez ne így legyen.
Amikor a kollégák bevezetnek az új munkahelyen a munkádba, mindenki annyi energiát tud erre rászánni, amit a maga munkája mellett enged az ideje. Ezért ha valamit nem tudsz, és kérdezel, de nem tudnak azonnal segíteni, légy türelmes. Ne követelőzz, ne sértődj meg, duzzogj látványosan. Esetleg kérj másfajta segítséget: érted, hogy most nem ér rá, de ha megmondja, hol van ez leírva, hol tudod megkeresni a választ, megteszed.
Speciális változata ennek a hibának, mikor minden feladatot azonnal magához akar ragadni az új kolléga, hogy nélkülözhetetlenné váljon. Ezzel persze lassítja a munkát, hiszen nincs még akkora rutinja, hogy a megszokott minőségben, gyorsaságban végezze, amit a kollégák rossz néven vesznek majd.
A vállalati folyamatok működnek valahogy, egyelőre ezeket kell neked is betartanod. Lehet, hogy elsőre nem tűnik logikusnak, de mivel új vagy, nem látsz át még mindent, és lehet, hogy az adott folyamat igenis úgy jó, ahogy ők csinálják. Ha majd jobban átlátod a céget, és van jobb ötleted, később, racionálisan érvelve tehetsz javaslatokat a változtatásra. De ehhez az érveléshez még nincs elég ismereted a cégről az első időkben.
Az új kollégát mindenki szeretné megismerni, de ne egyből a problémáidat, életed furcsaságait, adósságaidat, családi bajaidat meséld el. A „problémás” kollégát nem szívesen támogatják, „gyanús” lesz, hogy mindig kudarcai vannak, talán a munkában is? Maradj az általánosságoknál, hobbik, szabadidő, sport stb. És ne csak a magad problémáit ne említsd, az övékét se próbáld kideríteni. Ne kíváncsiskodj, ne tegyél fel kínos kérdéseket pl. nagycsaládosnak arról, hogy bír ennyi gyerekkel, gyerektelennek arról, miért nincs gyereke, egyedülállót se kérdezd, hogy próbál-e párt találni, pláne ne adj tanácsokat.
Nyilván azért váltottál, mert valami nem stimmelt az előző helyen, és ezt az állásinterjúkon megfelelően kommunikáltad, hiszen felvettek. Ezek után erről részleteiben beszélni – esetleg megcáfolni az interjún elhangzottakat – nagy hiba. Megbízhatatlannak láthatnak, tarthatnak attól, hogy nem tudsz lojális lenni a céghez, hiszen az előzőről is hogyan vélekedsz… Pláne ne pletykálj volt kollégákról, volt főnökökről. Még az is lehet, hogy ők itt ügyfelek, üzleti partnerek.
Sose beszélj arról, mit nem szeretsz, mit gyűlölsz, mit nem tudsz elviselni. Ez egyfelől negatív és savanyú embert feltételez, árt a „jófejségnek”, nehezebben barátkoznak ilyen emberrel. Másfelől nehéz így közös pontot találni a kollégákkal, sőt az is lehet, hogy valakinek pont sértő az, amit te gondolsz egy adott témáról, ami kifejezetten megnehezíti a beilleszkedést.
Olvass tovább!