Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.

A támogatásról részletes információt itt találsz.

  • KarrierIndító
  • Állások
  • Események
  • Cégek
  • Blog
  • Munkaadóknak

Menü

  • KarrierIndító
  • Állások
  • Események
  • Cégek
  • Blog
  • Munkaadóknak
  • Regisztráció
  • Belépés
  • Regisztráció
  • Belépés

Hírek

Külföldivel tárgyalsz? Akkor ezekre a kulturális különbségekre megéri odafigyelni

Tippek
2016. december 05.

A németeknél fontos a referencia, a franciákkal délelőtt találkozzunk, a románok szeretnek hosszasan beszélni... Utánajártunk, hogy mire kell ügyelni egy üzleti tárgyaláson a magyar vállalkozók számára kihagyhatatlan európai piacokon.

Szinte hétről-hétre kapjuk a híreket, éppen melyik új egzotikus, távoli országgal sikerült kereskedelmi szerződést kötni, de Magyarország legfontosabb exportpiaca továbbra is Európa. A teljes kivitel 85 százaléka az öreg kontinensen realizálódik, 2016 első hat hónapjában összesen 46 100 millió euró értékben. A legnagyobb felvevő Németország, de a romániai kivitel is nagyobb, mint a teljes amerikai kontinensé. Minden helyi piacnak vannak sajátosságai, és azok ismerete nélkül nagyon nehéz hatékonyan működni. Gyakran az ügyfelek nem nézik jó szemmel a külföldi céget, bizalmatlanok és nem érzik stabilnak az együttműködést. Erre jönnek még néha a történelmi, etnikai ellentétek… A gyorsabb és hatékonyabb nemzetközi kapcsolat megteremtéséhez ismernünk kell a tárgyalási és üzleti kultúrát. Nézzük is sorra, mit kell tudnunk a legfontosabb célországok szokásairól.

Németország, Ausztria

A németeknél, osztrákoknál fontosak a referenciák, az adott típusú üzletben szerzett, dokumentálható tapasztalat. Például egy autóipar szektorban működő cégnek, ha szállítási szolgáltatást ajánlunk neki, első kérdése az lesz, hogy milyen más autóipari cégnek dolgozunk/dolgoztunk már. Ilyenkor hiába mutatunk híres neveket a portfoliónkban, ha azok más szektorban tevékenykednek. Természetesen ugyanez vonatkozik más iparágakra is.

Románia

Ha egy román partnerrel tárgyalunk, soha ne szakítsuk félbe! Ahogy az ott dolgozók fogalmaznak: keleti szomszédaink szeretik hallgatni a hangjukat, szívesen (és sokat) beszélnek. A meeting nagy részében nem is akarnak üzletről hallani, szívesen csevegnek például a hobbijukról. Fontos, hogy ne oktassuk ki a partnerünket és ne próbáljunk erővel megegyezést kicsikarni, mert nem fog működni. Nagy előny, ha olyan munkatárs tud menni, aki beszéli a nyelvet, valamint egy kis ajándék is nagyot tud lendíteni az együttműködésen.

Franciaország

Az üzleti megbeszélést egy francia partnerrel mindig délelőttre szervezzük, de 9-nél ne korábbra. A tárgyalásokon szeretik, ha a lényeget mondjuk el, mindezt logikusan, érvekkel alátámasztva, pontról pontra haladva. Meghallgatják a „körítést”, a sztorizást is, nem vágnak közbe, de nem sok esélyünk lesz az üzletre. Aki járt már valaha a galloknál az tudja, hogy nagyon szeretik a saját nyelvüket… Persze a legtöbb üzletember már beszél angolul is, de sokkal közelebb kerülünk hozzájuk, ha franciául tárgyalunk

Csehország, Szlovákia

A csehek és a szlovákok nagyon kötődnek a formális titulusokhoz: ha valaki mérnök, akkor azt a neve részévé teszi, az szerepel a névjegykártyáján és így is mutatkozik be: „Kovács János mérnök vagyok.” Különösen a csehek nagyon nehezen tegeződnek, még a huszonéves fiatalemberek is magázzák egymást. A cseh partner számára a nyitottság és az átláthatóság a legfontosabb. Ha azt érzi őszintén és hosszú távon akarunk vele üzletelni, akkor nyert ügyünk van.

Litvánia

Litvániában fontos, hogy időben, sőt inkább hamarabb érkezzünk a tárgyalásra, és ne vigyünk ajándékot az első találkozásra. A litvánok visszafogottak, nem mutatják ki az érzelmeiket és nem bíznak meg abban, aki hevesen gesztikulál. A legnagyobb tiszteletlenségnek élik meg, ha belevágnak a szavukba. Bár kézfogással köszönnek, más testi kontaktust (hátlapogatás, vállveregetést) nem szeretnek.

Fontos a helyi képviselet

A kezdeti tárgyalásokon nagyon jól jönnek a felsorolt praktikák, azonban a multinacionális vállalkozások szinte kivétel nélkül azt állítják, hogy hosszú távon csak helyi képviselettel lehet sikeresen működni. „Feltétlenül versenyelőnyt jelenthet, hogy 11 országban vannak tagvállalataink, akikkel közösen tudjuk megcélozni a partnereket. Ők ismerik a helyi sajátosságokat és segíthetik a kommunikációt” mondja Bulla Márton, a Raben Trans European Hungary Kft. szállítmányozási vezetője. „Ha ezen a 11 országon kívül szeretnénk elérni ügyfeleket, akkor megpróbáljuk a magyar vonatkozást megtalálni. Határokon átívelő kapcsolatépítés, együttműködve a saját tagvállalatainkkal – ez a kulcs”. Azon európai országokban például, ahol a Rabennek nincs saját képviselete, ott partnerek segítségével végzik a tevékenységüket. Ez azonban sohasem összehasonlítható azzal, amikor egy cégcsoport, illetve annak egységei jelen tud lenni leányvállalattal vagy saját képviselettel az adott országban. „Ezért tartjuk kiemelten fontosnak a folyamatos terjeszkedést. Ennek érdekében 2016 őszén megnyitottuk romániai tagvállalatunkat, az első ütemben Bukarest és Arad központokkal.”

Csökkenő különbségek

Nagyon hasonlóan tud gondolkodni egy-egy lengyel, német vagy olasz kolléga, hiszen egyre csökken a valós kulturális távolság. A legfontosabb az adott partner és az ő személyes preferenciáinak feltárása és a helyi piac ismerete. Általánosságban elmondható, hogy az eddig pejoratív ’kelet-európai’ jelző mára kezd eltűnni a köztudatból, mert mind a magyar, mind a román üzletek kapcsán azt tapasztaltuk, hogy erősen felzárkóztunk a nyugat-európai országokhoz. Horváth Tamás, a Raben ügyfélszolgálati vezetője hozzáteszi: "Globálisan kell gondolkodni, és minél jobban kiterjeszteni a vállalkozás tevékenységét. Ezzel egy időben azonban, ha valaki arra koncentrál, amiben igazán jó – legyen ez akár egy földrajzi fókusz pl. csak Közép-Kelet Európa vagy egy kiválasztott tevékenység pl. csak közúti szállítmányozás – akkor magasabb szolgáltatási színvonalat tud állandósítani és ezzel nagyobb üzleti előnyöket tud szerezni."

 

Olvass tovább!

Ingyen túlórát is vállalnak a fiatalok, ha látják az előmenetelüket

Ingyenes készségfejlesztési módszerek álláskereséskor

Elküldted az életrajzodat, de nem válaszolnak. Ki lehet a hunyó?

 

Forrás: hvg.hu
 
Ajánlom ismerőseimnek Küldés emailben

Ajánlott állások

Hálózatkezelő mérnök
 Budapest
MAVIR ZRt.
Portfóliókezelési gyakornok
 Budapest
OTP Bank Nyrt.
Villamosmérnök-Hálózat-üzembiztonsági szakértő
 Budapest
MAVIR ZRt.
Kötelező szakmai gyakorlatos
 Szombathely
OTP Bank Nyrt.
iOS fejlesztő gyakornok
 Budapest
OTP Bank Nyrt.
Még több hasonló állás

Közelgő események

recruiTECH CEE 2025
  2025. Máj 23.
Ügynökségek éjszakája
  2025. június 06.
Új korszak a tesztelésben - AI az irányító pultnál
  2025. június 12.
Összes esemény


@
  • Adatkezelési tájékoztatóban
  • Felhasználási feltételekben
  • GYIK
  • Hirdetési lehetőségek
  • Kapcsolat
  • Copyright © 2025 frissdiplomas.hu

Elfelejtett jelszó
 Profilom

 Beállítások

 Letöltések

 Kilépés