Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Számos ponton megengedőek a magyar fiatalok a munkáltatókkal szemben. Nem várnak el azonnal magas fizetést, csak az alapbér legyen kielégítő, valamint az ingyen túlóra is belefér a többségnek, ha látják, hogy megéri a cégnél dolgozni. Ez persze nem jelenti azt, hogy nincsenek elvárásaik, a jövő munkaadóinak nagyon sok dologra kell figyelniük, ha meg szeretnék tartani a fiatal munkaerőt.
A stockholmi székhelyű Universum Global 28 éve vizsgálja az egyetemisták és főiskolások pályaválasztási, munkakeresési és vállalkozási szokásait a világ 57 országában. Az idei évben 36 állami és magánfenntartású magyarországi felsőoktatási intézmény 7291 egyetemistáját keresték fel a témában, mely kutatási anyagot az Eduline rendelkezésére bocsátották.
A válaszadó hallgatók eloszlása a különböző tudományterületek között a piaci viszonyoknak is megfelelő: 1874 hallgató válaszolt az üzleti és kereskedelmi területről, 1484 a mérnöki, 619 az információs technológiai ágazatból, 859 természettudományos területről. Együttesen 1437-en reagáltak a bölcsész, művészeti és oktatási ágazatból, 374-en a jogi, valamint 644-en az egészségügyi területről. Átlagéletkoruk 22,3 év, a jövőbeli várható átlagos fizetésüket 759 euróra, azaz 235 ezer forintra mérték, ami a jelenlegi magyar átlagfizetésnél 65 ezer forinttal magasabb.
Felmérésük alapján egy céltudatos fiatal réteg képe rajzolódik ki:
A magyar hallgatók számára sokkal fontosabb a jövőbeli fizetésük az aktuális keresetüknél, vagyis hajlandók némi áldozatot hozni azért, hogy fejlődhessenek.
A fizetés vásárlóértéke fontos számukra, egy jó alapfizetés szintén elengedhetetlen számukra.
Bár a tendenciák szerint egyre több a munkahelyváltás, a munka biztonsága iránti vágy is igen erős.
Elvárják, hogy jutalmazzák elért sikereiket.
Barátságos munkakörnyezetben és rugalmas munkaidővel szeretnének dolgozni, ügyelnek a munka és a magánélet egyensúlyára.
A vezetői pozíció inkább a karrierjük vége felé válhat fontossá.
A megkérdezettek jelentős aránya az autóiparban kíván elhelyezkedni.
Az anyagiak kulcsfontosságúak a magyar hallgatók számára, a kiszámítható alapfizetés és a jövőbeli fizetés mind hasonló mértékben. Ha az alapfizetést rendbenvalónak találják, akkor türelmesen dolgoznak, míg idővel elérhetik a tervezett jövedelmi szintet, ennek érdekében a fizetetlen túlóra sem akadály, mindössze 15 százalék tartja fontosnak, hogy kifizessék az extra munkáikat.
A fiatalabb generációk fel vannak készülve arra, hogy több munkahelyük is lesz az évek során, ezért nagyon fontos számukra, hogy mindig jó referenciát jelentsen az, ahol éppen dolgoznak. Ebből fakadóan a legfontosabb, hogy megfelelő szakmai képzésben és fejlődésben legyen részük.
Mindössze a hallgatók 28 százaléka rendelkezik határozott vezetői ambíciókkal. Ez összefügg azzal, hogy a nagy felelősségű munkaköröket is inkább kerülnék, kiváltképp a karrierjük elején.
Érdekesség, hogy legkevésbé fontos számukra a nemek közti egyenlőség fenntartása egy munkahelyen (mindössze 12 százalék), ennél is kevésbé érdekli őket, hogy munkahelyük csak a legjobbakat vegye fel (5 százalék), valamint az sem, hogy sokszínű és befogadó helyen dolgozzanak (9 százalék). Ebből az szűrhető le, hogy sokkal inkább magukkal, mint a munkaközösségükkel vannak elfoglalva.
Hihetetlenül alacsony a vállalkozási kedve a fiataloknak, leginkább a "hunter-típus" dominál. A felmérés összeállítói egy olyan karaktertípusként jellemzik őket, akik mindig keresik az új üzleti lehetőségeket, elvárják a versenyképes bérkompenzációt és hosszútávon számolnak jövőbeli szakmai előmenetelükből fakadó fizetésemeléssel. Megoldókészségük magasan kvalifikált, így az ügyfelekkel is hatékony kommunikációra képesek.
A hallgatók leginkább az oktatási és tudományos szektorban szeretnének dolgozni, ez nem meglepő abból a szempontból, hogy mégis csak egy értelmiségi közösséghez tartoznak, ugyanakkor a vágy nem jelenti azt, hogy ezen a területen is fognak elhelyezkedni. A második legkedveltebb a média- és reklámpiac, ezt követi a magánszektor és az állami intézmények.
A kutatás kiemeli, hogy a legtöbb országban nem ennyire kedvelt a média- és reklámpiaci munka. A nyugati társadalmakban a dobogón inkább a menegment és stratégiai tanácsadás, valamint a bankszektor a legkedveltebb, tehát a magyar viszonyok mindenképp egyedinek számítanak.
Olvass tovább!
Elküldted az életrajzodat, de nem válaszolnak. Ki lehet a hunyó?
Ingyenes készségfejlesztési módszerek álláskereséskor
Így hívd fel magadra a figyelmet!