Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
A jól ismert nagy magyar mérnökproblémára keresi a megoldást egy rendhagyó oktatási és üzleti modellben működő programozóképzés, a Green Fox Academy. Alaptézisük, hogy a kódolás bármilyen szakmai múlttal megtanulható. A fejlesztőcégek pedig szó szerint lestoppolják és elkapkodják innen az embereket.
Égető a szakemberhiány az IT-szakmában. Az informatikaszakosok elméleti tudása valóban magas fokú, de az iparágból adódóan gyorsabban is avul el, mint bármi más. Ezért a diploma kétélű fegyver a nagy magyar mérnökproblémának nevezett küszködésben. Becslések szerint 15-30 ezer ember hiányzik a szakmából.
A Green Fox Academyn a képzés ára 1,3 millió forint. A hallgatók 100, 50, illetve 25 százalékos önköltséget vállalnak, utóbbi két esetben a képzés végén kapott ajánlatot kötelesek elfogadni. Ugyanez igaz a 0 százalékos hallgatói ösztöndíjra is, amikor térítésmentesen vehetnek részt a képzésben. A szponzoráló cégek egy anonim kvótát mindenképp vállalnak – nem kérhetnek név szerint hallgatót, amíg a képzés tart –, illetve a program befejeztével utófinanszírozhatnak még annyi hallgatót, ahányat aztán felvesznek, ekkor már szelektálva. A kvalifikációban oroszlánrésze van a pszichológiai tesztnek. Aki nem felel meg, akkor sem veszik fel, ha ki tudná fizetni a tandíjat. A szponzorok próbaidőre veszik fel a frissen végzett programozókat, a Green Fox garanciát vállal: mindenképp ad munkaerőt, aki nem felel meg, ahelyett mást küld.
A Green Fox Academy képzésén a paraméterektől az úgynevezett rendes mérnöknek minden bizonnyal égnek áll a haja: az előképzettség nem számít, kántortól logisztikuson és szobrászművészen át jogászig bárki jelentkezhet, ráadásul maga a képzés mindössze négy hónap. Az elmúlt évben a gyakorlat mégis azt mutatja, a szoftverfejlesztő vállalkozások kapva kapnak az eredményen. A döntéshozók hetente, kéthetente demonstrációs foglalkozásokra járnak, így szinte az első percben kinézhetik maguknak azt, akit majd a program végén fel akarnak venni.
„Kezdetben szkeptikusak voltunk, főként az informatikusaink tették fel azt a pesszmista kérdést, ugyan mit lehet megtanulni négy hónap alatt. De sokat változott a szakma, ma már nem az halad a leggyorsabban, aki 24 órán át megállás nélkül kódol. A programozás rég nem csak algoritmizálás. Az új szoftvertámogató keretrendszernek hála kis túlzással bárki lehet programozó. Óriási élmény, ha valaki passzol a csapatba. Nagyon kell az együttműködés, a kommunikáció. Ki kell lépni abból a klasszikus gondolkodásból, hogy a programozás alapfeltétele a mérnöki agy. A lágy készségekben erős kolléga kiválóan hat vissza a munkára, ami színesíti a csapatot, az motiváló." - fogalmazza meg gondolatait az Electool Hungary Kft.
A tanórákat részben szponzoráló, majd a frissen végzett kódolókat alkalmazó cégek sokkal inkább a potenciálra, mint a tudásra ugranak, hiszen a tudás éppen szerintük romlandóbb, mint júliusban a málna. Az öt évet keményen végigharcolt diplomásaik közül is az tud megkapaszkodni, aki ma is folyamatosan képzi magát. Nem egy cég számol be arról, hogy mérnökeik a napi nyolc-tíz óra munkát két óra önfejlesztéssel toldják meg, csak így tudnak lépést tartani az iparági fejlődéssel.
„Mi, szoftverfejlesztők, fontos üzenetnek látjuk, amit a Green Fox közvetít: változtatni kell. Van olyan kollégánk, aki ugyanezt valósítja meg önképzésben, munka közben rájött, hogy nem elég a tudása, de saját erőből fejlődni kezdett, és az egyik legjobb emberünk. Egy csapat nem csak fejlesztőkből áll. Eltökélt csapatjátékosokra van szükség, akik mennek előre. Az informatikus csak a filmeken magányos hős a gép előtt, a projekt egyáltalán nem one man show. Ez a szakma csapatban működik. Lépjünk ki a komfortzónánkból." - Evosoft Hungary Kft.
Fazekas Barbara ügyvezető igazgató szerint a legfeltűnőbb kezdeti nehézségük az a kétség volt, vajon hogyan találnak olyan jelentkezőket, akik vállalják a kockázatot. „Ki mondaná fel a biztos állását négy hónap tanulásért?” A felvétel nem automatikus, meséli, még csak nem is a jómódúak kiváltsága. Hallgatóik között háromgyerekes apukát és bölcsödés korú baba mellett tanuló anyukát is találunk. A válogatáson szempont egyfajta geek hajlam, de igazán a lágy értékekre fókuszálnak, olyan készségekre, mint a csapatjáték, a motiváció, a tanulási kedv, az ambíció.
„Kevesen beszélnek arról, hogy a vállalatok rákényszerülnek a saját munkaerejük képzésére. Ez az iparág olyan gyorsan változik, hogy mire valaki végez a felsőoktatásban, már más tudásra van szükség. Fájdalmas, hogy az egyetemek is nehezen tudják tartani a lépést a piaci elvárásokkal. Természetesen aki informatika szakon diplomázik, nagy lexikális tudással rendelkezik, de nem mindig ez a lényeg. A készségek számítanak. Ami a fejekben van, gyorsan elavul. Az első programból hozzánk került hét ember gond nélkül kiáll előadni, megnyerően beszélnek. Sokan humán területről érkeznek, és ha valaki nem a legjobb fejlesztő, de színfolt a csapatban, javítja a munkamorált, és ez előbb-utóbb üzletileg is megmutatkozik." - EPAM Systems Kft.
„Kezd megérni arra a mostani generáció, hogy felismerje, az okatatás befektetés” – véli Fazekas. – Még csak azt sem jelenthetjük ki, hogy az keres meg minket, aki válságban van. Sőt a tapasztalat azt mutatja, aki fiatal felnőttkorára nem találta meg magát, az általában a teszteken is elbukik. Ezekből az emberekből épp úgy jó kollégát kell képeznünk, mint jó kódolókat. És arra az érett személyiségnek van nagyobb esélye.”
De mire elég négy hónap, különösen az öt év felsőoktatással szemben?
Kökény Tamás, a képzés vezető informatikusa elmondja, hogy a Green Foxban az oktatás exponenciális folyamat. „Három hónap után elérkezünk egy törésponthoz, odáig valóban sok különbség adódik az előélet eltéréseiből – mondja. – Akkor azonban újrarendeződnek a prioritások. A hallgatók ekkor szerzik meg a tudásuk javarészét, tulajdonképpen itt dől el, megtanulnak-e kódolni. Belép az elkötelezettség és a szorgalom. Láttunk rá példát, hogy aki korábban tanító volt, a törésponttól kezdve gyorsabban fejlődik, mint a villamosmérnök.”
„A Green Foxról juniorközeli szinten kerülnek ki a hallgatók, nálunk ezután mindenki háromhónapos betanulóprjekten dolgozik. Itt a fejlődési görbe általában tovább ível. Akiket innen vettünk fel, eleinte a belső eszközökkel foglalkoztak, ma már a core fejlesztésben vesznek részt. Igazi belső indíttatásból akarnak egyre jobbak lenni. Nagyon sokat fektettünk a felkészülésbe, majdnem minden demonstrációra eljöttünk, sokszor ketten-hárman is, pedig ez négy hónap alatt 16-szor két óra, ami hatalmas munkaóra-kiesés. A fejvadászok honoráriuma azonban mára irreálisan magas lett, ráadásul rizikós, az interjúk csak részben a mi testreszabott szempontjaink szerint zajlanak. A prezentációk alatt azonban a személyiség mutatkozik meg. Ez rengeteget számít." - UHU-Systems Kft.
A Green Fox Academy valódi vállalása a szemléletformálás. Erről adnak visszajelzést a támogató-felvevő cégek is. Természetesen ők is tisztában vannak azzal, hogy négy hónap és öt év között szükségszerűen lesznek óriási különbségek. De a tudás hiányosságait józanul fogadják, amelyeket majd át kell hidalniuk: junior vagy gyakornoki szinten álló emberekre készülnek fel, ahogy arra is, hogy nekik kell majd továbbképezniük őket. Ám a lágy készségekben ideálisan erősek a hallgatók. Asszertív kommunikátor, nyitott csapatjátékos, rutinos prezentáló, az iparágban hasznos kolléga – ezek ellensúlyozzák azt, ami intézményesen hiányzik.
„A prezentációk az agilis szoftverfejlesztéshez tartoznak, a hallgatók azért kéthetente adnak elő, mert akkor már kvázi bemutatható a termék. Prezentáció közben belecsöppennek egy módszertanba. A tanítható szegmensek talán hiányoznak, de ezt munka közben kezeljük. Főleg a tesztelőknél látjuk, hogy ha valaki beszél angolul, be tudja kapcsolni a számítógépet és van okostelefonja, minden mást megtanítunk neki. Ha jól választunk, el fogja sajátítani." - Black Swan Hungary Kft.
Az OKJ-s képzésben is az első helyen állnak az informatikához köthető szakmák. Herczeg Rudolf, a Ruander Oktatóközpont vezetője szerint a legnépszerűbbek a rendszergazda, a szoftverfejlesztő és a számítógépszerelő vagy –karbantartó. Tavaly a nem OKJ-s szakmai képzések között a webszerkesztő, az irodai számítógép-kezelő és a kiadványszerkesztő tanfolyamra jelentkeztek a legtöbben. Hozzáteszi, az 50-es-60-as korosztályból is jócskán jelentkeznek ezekre a szakmákra.
„A 182 órás webfejlesztő tanfolyam 3 modulból épül fel. A résztvevők a weboldalak programozásának alapjaitól indulva egészen a webshop készítésig, adatbázisok menedzseléséig jutnak el, a jelentkezéshez pedig elég a felhasználó szintű számítógépes ismeret” – mondta Herczeg Rudolf. Aki elvégzi a webszerkesztő tanfolyamot, egy egyszerű céges honlapot is el tud készíteni.
Olvass tovább!
Milliárdokat keresnek a legjobb CIO-k
Külföldön is terjed a programozó-hiányra választ kínáló magyar megoldás
Lehet a kollégánk, ha jól pokémongózik!