Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Kérdésed lenne karrier témában, de nem tudod kinek tedd fel? Segítünk! Új rovatunkban Ulmer Szilvia Karrier Coach válaszol.
Kedves Ulmer Szilvia!
Engem két téma érdekelne leginkább a munkavállalással kapcsolatban.
Az egyik a gyakornoki programok általános megítélése a vállalatok szempontjából. Tapasztaltam, hogy egyes cégeknél csak szakmai gyakorlat során lehet diákként dolgozni, más helyeken viszont minőséginek tűnő, akár 1,5 éves gyakornoki állásra is lehet jelentkezni, de bődületes a túljelentkezés. Vajon tényleg megbecsülik a gyakornokokat? És milyen tendencia van arra vonatkozólag, hogy hány embert vesznek át a program végeztével főállásban? Milyen jelek mutatnak arra, hogy egy cég komolyan veszi a gyakornokot, és nem csak kihasználja?
Gyakran látom, hogy több helyen mindig új jelentkezőket keresnek, vagyis nem igazán van lehetőség beépülni a vállalatba. Ez a meglátás mennyire helytálló?
A másik kérdéskör, ami foglalkoztat, az a munkaköri átjárhatóság. Mennyire jellemző ez, és milyen területeken, hogy könnyebb váltani? Marketing menedzser, marketingkommunikáció területre például milyen tapasztalatokat fogadnak el?
Van egy ismerősöm, aki marketinget tanult alap-és mester képzésen is, de minden munkatapasztalata pénzügyi területről származik és nem igazán keresik marketingmenedzseri munkakörbe. Mivel tudná növelni az esélyeit?
Ha legalább a kérdések felére tud válaszolni már elégedett leszek, remélem tud segíteni, hogy kicsi jobban láthassak a jövőbe.
Köszönettel,
B. Anikó
Kedves Anikó!
Először is köszönöm kérdésed, és engedd meg, hogy a válaszomat a továbbiakban tegező viszonyban folytassam.
Kezdjük a gyakornoki programokkal, diákmunkákkal.
Számtalan lehetőséget találhatsz az interneten és az egyetemeken gyakornoki programokkal/diákmunkákkal kapcsolatban. Vannak cégek, akik külön erre hoznak létre részlegeket (www.frissdiplomas.hu), de akár szakkolégiumok keretein belül is találhatsz ilyen kezdeményezéseket.
Sok egyetemet, vagy akár gimnáziumot végző diák úgy gondol ezekre a karrierlehetőségekre, mint egy biztos, hosszútávú állásra, ugyanakkor fontos azt tisztázni, hogy ezek nem minden esetben szolgálják ezt a célt. A programok keretén belül a cégek lehetőséget biztosítanak a diákok számára, hogy betekintést nyerjenek életükbe, meglássák, hogy adott pozícióban hogyan néz ki egy nap, mik a feladatok, mik az elvárások.
Természetesen előfordul, hogy valaki annyira jól teljesít gyakornoki idejében, hogy egyből állást is kínálnak neki, de az én javaslatom, hogy ha élnél ezzel a lehetőséggel, akkor első sorban ne azért tedd, hogy munkád legyen, hanem azért, hogy tapasztalatot szerezz, amit a későbbi pályázataidnál előnyként tudsz majd hasznosítani.
A gyakornokok megbecsülésével kapcsolatban feltett kérdésedre nincs konkrét válaszom, ezeket a helyzeteket mindig adott cégtől, és az ott dolgozó kollégák motiváltságától lehet/kell függővé tenni. Az én tapasztalatom az, hogy abban az esetben ha egy nagyobb multi megszervez egy gyakornoki programot, akkor azt azért teszi, mert valóban szüksége van diák munkatársakra. Ez esetben viszont neki is érdeke, hogy azon munkavállalóit, akik mint koordinátorok és/vagy kapcsolattartók vesznek részt, motiválttá tegye arra, hogy a gyakornokokból a lehető legtöbbet kihozzák.
Abban az esetben, ha ilyet nem tapasztalsz, és tegyük fel, hogy egy mérnök-gyakornoki pozíció esetén kávét főzetnek veled, akkor igen erős a gyanú arra, hogy csak ideiglenes létszámhiányban “szenvednek”. Ebben az esetben ne várj előrelépési lehetőséget.
Viszont akkor, amikor kapsz a cégtől egy közvetlen koordinátort, akihez bármikor fordulhatsz kérdéseiddel, részt vehetsz különböző projektekben, meghívnak különböző megbeszélésekre, akkor ott már csak rajtad múlik, hogy hogyan fog alakulni a jövőd.
Egy ilyen program keretén belül nagyon fontos, hogy mindig legyél proaktív. Ötletelj, és ötleteidet kidolgozva mutasd be, kérdezz sokat, és hozd ki magadból nap mint nap 110%-ot!
Próbálj a cég fejével gondolkodni. Ha Te lennél az ő helyükben, akkor Te mit várnál el egy gyakornoktól? Miért kezdenél bele cégként egy őket támogató programba?
A munkaköri átjárhatósággal kapcsolatban azt tudom javasolni az ismerősödnek, hogy amennyiben ekkora nagy váltást (pénzügy-marketing) szeretne beiktatni karrierjébe, akkor első körben tegyen meg mindent annak érdekében, hogy a lehető legtöbb marketinges tapasztalatra tegyen szert.
Hogyan tudja ezt megtenni?
Tekintve, hogy eddig pénzügyi területen dolgozott, a marketinges végzettsége csak akkor lesz mérvadó, ha mellé tud tenni tudásanyagokat/tapasztalatokat is.
A mostani munkáltatójánál kérjen marketinges projekteket, menjen el szakmabeli rendezvényekre, építsen kapcsolatokat, és ezeken a rendezvényeken pozícionálja magát marketingesként. Próbáljon meg minél több releváns oldalon cikket írni egy-egy szakmához kötődő témáról. Amennyiben van ismerőse, aki ebben a pozícióban dolgozik, vagy részlegére új szakembert keresnek, akkor ezen a kapcsolati tőkén keresztül könnyebben tud elhelyezkedni.
Ezek nélkül annak esélye, hogy pályát váltson nagyon csekély, mivel a cégek abban az esetben ha nem pályakezdőről beszélünk akkor a szakmai tapasztalatot fogják első körben megvizsgálni, és nem a tanulmányokat.
Bízom benne, hogy sikerült választ adnom a kérdéseidre. Amennyiben további információra lenne szükséged, keress meg bátran itt.
Üdv,
Ulmer Szilvia
Karrier Coach, Pályakezdők trénere
Tel.: 0630/632-40-14
Email: [email protected]