Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Egy jól megírt, lenyűgöző motivációs levél győzi meg a HR-est igazán arról, hogy behívjon egy interjúra. Sajnos a legtöbb motivációs levél gyenge és felejthető, legtöbbször pedig túl hosszú.
Ha mégis kiemelkedik a többi közül, annak általában negatív oka van. Nem egy HR-es olvasott már ehhez hasonló indítást: „Hogy állsz az esélyegyenlőséggel? Kicsit rosszul? Segítek neked. Velem nem csak egy jó marketingest nyersz, hanem egy nőt is, aki igenis szeretne gyerekeket!”. Az önfelvállalással persze semmi gond nincs, de bizonyosan jobb, ha a munkáltató figyelmét inkább a pozíció szempontjából fontos eredményeiddel hívod fel. A motivációs levél a legjobb esélyed arra, hogy megmutasd múltbéli sikereidet, és azokat az erősségeidet, melyekkel csak jól járhat a cég, ha téged választ. Ezzel a három tippel most ütősebbé teheted a motivációs leveledet:
Egy hosszú motivációs levelet roppant unalmas végigolvasni, különösen, ha a HR-es tömérdek egyéb jelentkezést is átvizsgál. A rövid megfogalmazás, a „varázs-szavak” használata és a lényeg kiemelése mindig jobb megoldás a hosszú értekezésnél. Ha csupán 15 másodperced lenne arra (mert valójában tényleg csak annyi van), hogy meggyőzd munkáltatót, miért téged vegyen fel, akkor mit mondanál? Ha megvan a válasz, fogalmazd bele az összefoglalódba!
A bőséges információ nem hosszú, körmönfont mondatok írását jelenti, hanem olyan lényegre törő mondatokat, melyek vannak annyira egyértelműek, hogy az olvasó rögtön képben lehessen arról, milyen is vagy te.
A következő információkat kell tartalmaznia egy motivációs levélnek:
Gondolj úgy a motivációs leveled tartalmára, mint egy hatékony reklámszövegre, mely akkor jut a vásárló eszébe, amikor vásárol, vagyis nagyban növeli annak esélyét, hogy a vevő éppen az adott márka termékét emeli le a polcról.
Maradjunk még mindig a marketinges példánál: ahogy a vásárlók, úgy a HR-esek, cégvezetők is szeretik, ha valami személy szerint nekik szól, ha érintve érzik magukat, ha kitüntetett figyelmet fordítanak rájuk, hiszen valahol, a lelke mélyén mindenki szeretné fontosnak érezni magát. A helpdeskesekből például Dunát lehetne rekeszteni; a motivációs levelednek azt kell megmutatnia, miért te vagy a legalkalmasabb. Ezért nagyon átgondoltan kell elolvasnod a munkaköri leírást annak érdekében, hogy meghatározd, kit keresnek, és tisztázhasd a kiválasztó előtt, miért pont a te képességeidre és a tapasztalataidra van szükség. Ha nem fektetsz ebbe energiát, jobb is, ha nem küldöd el nekik a jelentkezésed. Légy biztos abban, hogy a képesítésed megfelel a megpályázni kívánt állás feltételeinek.
A rövid bevezetés után térj ki arra, mely készségeid tesznek alkalmassá az állásra, majd pontról pontra sorold fel az erősségeidet, melyek megegyeznek a hirdetésben felsorolt elvárásokkal. Tedd könnyűvé a HR-es dolgát azzal, hogy kiemeled, miért vagy alkalmas, mert ezzel valószínű eléred, hogy behívjanak.
A CTA (call to action) egy olyan marketinges eszköz, mely a hallgatóságot azonnali reagálásra készteti, ilyen például a „hívjon most”, „tudjon meg többet”felhívás.
Te se zárd klisészerű mondattal a leveledet (pl. „remélem, hogy mihamarabb találkozunk”), hanem legyél magabiztos és hatásos. Írd azt, hogy úgy érzed, képességeiddel hozzá tudnál járulni a cég sikereihez, és várod, hogy mihamarabb személyesen is megismerhessétek egymást.
Sok munkakereső úgy érzi, túl sok idő megy el arra, ha minden egyes jelentkezés alkalmával, pozícióra szabottan, újra elkészíti a motivációs levelet, holott az egész nem tart tovább 20 percnél. Megéri, nem?