Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Ötvenhárom évvel ezelőtt az Autóközlekedési Technikum egy tanulója készítette el Magyarország első gokartját. A mindössze 65 kg tömegű jármű, eredeti megoldások egész sorával késztette elismerésre a bemutató részvevőit. 2014-ben, öt felsőoktatási intézmény fiatal szakemberei vívtak ki a látogatók és a szakemberek elismerését. A Go-kart, Go-Bosch! program kapcsán a cég magyarországi vezetőjével beszélgettünk. Javier González Pareja mesélt a program céljairól, benyomásairól és tapasztalatairól is.
A Go-Kart, Go-Bosch! három éves verseny célja egy igazi csúcstechnikát képviselő önjáró gokart megalkotása – együttműködve műszaki felsőoktatási intézményekkel. A projektben főiskolai és egyetemi csapatok vesznek részt. Mivel nálunk készülnek a jövő autói, mindig keresünk tehetséges, felkészült, a fejlesztésekbe beszálló szakembereket. A versenynek nem titkolt célja, hogy újabb tehetséges mérnökjelölteket találjunk nemzetközi fejlesztő csapatunkba. A hallgatóknak ez a verseny lehetőséget ad arra, hogy belelássanak, hol tart az ipar. Ez pótolhatatlan gyakorlati tapasztalatot jelent, ráadásul olyan új technológiákkal ismerkedhetnek meg, amelyek az egyetem falai közé nem jutnak el, már csak azért sem, mert nagyon gyorsan fejlődik a technológia. Olyan műszaki felsőoktatásban tanuló tehetségeket kerestünk és találtunk, akik egyetemi tanulmányaik mellett vállalják a több hónapon át tartó gyakorlati munkát. A versenyre való felkészülés pontos ütemterv szerint zajlik, a csapatok munkáját pedig mentorként Bosch munkatársak segítik.
Nagyon pozitívak, jó volt látni, hogy a csapatok mennyire komolyan vették a feladatot, és milyen szorgalmasan, éjt nappallá téve dolgoztak hét hónapon keresztül. Ez olyan kihívást jelentett a hallgatóknak, amely a következő versenysorozat folyamán is biztosítja számukra a motivációval teli felkészülést.
Az első éves projekt lezárása az a versenysorozat volt, melynek második napjának a mogyoródi versenypálya adott otthon. A verseny a csapatok számára már az előző nap elkezdődött, ahol megtörtént a gokartok átvétele, a csapatok prezentálták a szakmai tartalmat és bebizonyították, hogy készen állnak a másnapi megmérettetésekre. A verseny napja egy igazán izgalmas és egyben fárasztó nap volt. Valóban bámulatos volt a csapatok koncentráltsága, ahogy egyre közeledtek a végső versenyszámokhoz, úgy fokozódott a lelkesedés.
A résztvevők eltérő csapatstruktúrákat alakítottak ki a kihívások leküzdéséhez. Rengeteg időt és energiát fektettek a feladatok teljesítéséhez szükséges mérnöki megvalósításokba, és a verseny napjára mindannyian nagyon sokat készültek, hogy leküzdjék a felmerülő problémákat és jó eredményeket érjenek el a versenyszámokban. Ezen kívül a tudatos projekttervezés, a csapathierarchia tervezés, a szponzorok felkutatása, a csapatmenedzselés, a szurkolótábor toborzása is kihívást jelentett számukra.
A versenyszámok két csoportba sorolhatóak: immobil és mobil. Az immobil versenyszámok során a szakmai zsűri a szervezési és a konstruktőri teljesítményeket értékelte. A mobil versenyszámok esetén, izgalmas feladatokon keresztül, a csapatok műszaki megvalósításait és elért eredményeit pontoztuk a következő versenyszámokon keresztül: gyorsulás, megállás emelkedőn, majd parkolás és végül a futam. Az első két feladat (gyorsulás és a megállás emelkedőn), beugró jellegű feladatok voltak a fő attrakcióhoz, ezek nélkül az automata parkolás teljesíthetetlen lett volna. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy aki tud előre menni és megállni gombnyomásra, az képes az automata parkolásra, ez ennél sokkal komplexebb feladat, és hatalmas kihívást jelentett a csapatoknak. A versenyszám során a hallgatók gokartjának önálló módon kellett felismernie a parkolóhelyet, majd be is parkolnia oda. Levezetésképpen következett az időmérőmérővel egybekötött futam melyek során a csapatok pilótáik tudását mérhették össze.
A legemlékezetesebb számomra a hallgatók motivációja és végig kitartó lelkesedése volt. A sok emlékezetes pillanatból pedig talán a parkolási feladatot emelném ki. A csapatok 2013 októbere óta erre a kihívásra készültek, és mindegyikük nagyon küzdött azért, hogy teljesítsék ezt a hatalmas kihívást, mely végül mindenkinek sikerült. A verseny utolsó attrakciója a gokartok versenye volt, ami szintén izgalmakkal és feszültséggel teli pillanatokat eredményezett.
Mi az üzenete a Go-kart, Go-Bosch!-nak?
A vállalatcsoport által létrehozott és támogatott, a szakmai tapasztalatszerzést elősegítő versenyek, ösztöndíjak és gyakornoki programok is mind arra hivatottak, hogy a műszaki pályának elhivatott mérnökhallgatók már egyetemi éveik alatt személyesen találkozhassanak a Bosch-sal és felkészülhessenek a vállalat által elvárt kihívásokra. A cél a mérnök szakma és a gyakorlatorientált képzés népszerűsítése egész Magyarországon. Bevonni a hallgatókat és oktatókat egy olyan versenybe, mely napjaink autóipari kihívásait állítja a műszaki felsőoktatási intézmények célkeresztjébe, és elmélyíti a magyar felsőoktatás és a magyarországi Bosch csoport közötti együttműködést. Mindemellett szerettük volna felhívni a fiatalok figyelmét, hogy mérnöknek lenni jó.
A következő megmérettetés 2015-ben vár a csapatokra, melyre az előkészületeket a csapatok már idén nyáron elkezdik. A 2014-es versenynek tehát vége, de a munka nem áll meg, sőt arról már most biztosíthatom, hogy az első etap feladataihoz hasonlóan, a második részben is izgalmas kihívásokat kell megoldaniuk a csapatoknak.