Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Mindenki látott már jó prezentációt és valószínűleg rosszat is. De vajon mi kell ahhoz, hogy egy előadás megkaphassa a „csúcsszuper” jelzőt? A feladat nem egyszerű, ugyanakkor nem is ördögi feladvány. Lássuk a receptet!
Minden kezdet nehéz, de ahhoz, hogy a folytatás gördülékenyen menjen, már az elején rabul kell ejteni a közönséget. A prezentáció nem esti mese, így nem szerencsés, ha a bemutatkozást követően éber álom funkcióba kapcsol a hallgatóság. Ügyes taktika lehet azzal indítani, hogy mit profitálhat az, aki figyelemmel kíséri a bemutatót: Például ötleteket meríthet vállalkozása beindításához, vagy akár tippeket kaphat a vizsgadrukk legyőzéséhez. De még jobb, ha kíváncsivá tesszük nézőinket. A témához kapcsolódó elgondolkodtató kérdés kiváló kiindulási pont lehet: Vajon minek köszönhető a cég irracionálisan magasnak tűnő nyeresége? De akár egy meglepő adattal is fel lehet csigázni a kedélyeket: Az előadások 93 százaléka általában nem marad meg az emberek hosszú távú memóriájában.
A legtöbb PowerPoint prezentáció azzal öli meg az emberek érdeklődését, hogy diasorai tele vannak bullet pointokkal vagyis felsorolásjelekkel. A bullet angolul puskagolyót is jelent, és valóban halálos. Halálosan unalmas! Felejtsük hát el ezt a sablonos megoldást! Mondanivalónkat fejből mondjuk! A slideokon pedig szöveg helyett ábrák, grafikák uralkodjanak! Csak kulcsszavakat tüntessünk fel. Steve Jobs leghíresebb prezijein is csak egy vagy két megjegyzés szerepelt oldalanként.
Te mennyi ideig bírsz egyhuzamban koncentrálni valamire? Bizonyított tény, hogy a hallgatóság terhelhetősége olyan 10 perc körül mozog. Ezt követően jellemzően hanyatlik a lelkesedés. Mivel nincs lehetőségünk minden egyes ásítást egy csésze kávéval „jutalmazni”, másképp kell felélénkíteni a társaságot. Vonjuk be interaktív módon a közönséget! Ha például a fogyasztói magatartás a téma, érdeklődhetünk a vásárlási szokásokról. De egy pár perces videót vagy egy frappáns anekdotát is be lehet vetni.
Hát persze, hogy a gyakorlás! Nagyon fontos, hogy ne úgy tűnjön, mintha bemagolt szöveget mondanánk fel. Előadásmódunk legyen közvetlen, beszélgetős. A felkészülés alatt kérjünk meg valakit, hogy hallgasson meg minket és adjon visszajelzést. Egy külső szem könnyebben észreveszi, ha például túlzásba visszük a gesztikulációt. Vagy vegyük fel produkciónkat kamerára, így azt visszanézve magunk is felfedezhetjük és korrigálhatjuk hibáinkat.
Az ütős kezdésen túl az sem mellékes, hogyan zárjuk a mondanivalónkat. Egy rövid összefoglalás, a főbb gondolatok átismétlése elengedhetetlen egy jó befejezéshez. Persze, ha ennél csattanósabb búcsút szeretnénk, akkor akár egy frappáns idézet is a segítségünkre lehet.