Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Vannak megnyerő emberek a környezetedben, akiknek minden sikerül? Mindenki kedveli őket, és alig győznek válogatni az álláslehetőségek, üzleti ajánlatok közül? A szerethetőség adottságnak tűnik, pedig valójában tanulható viselkedésformákról van szó.
Biztosan mindenkinek van olyan ismerőse, aki mindenkivel azonnal megtalálja a közös hangot. Egy olyan figura, mint Barney Stinson, az Így jártam anyátokkal szereplője, aki az utolsó évadokban szinte főszereplővé vált, mert annyira megszerette a közönség. Az üzleti életben – legyen szó tárgyalásról vagy állásinterjúról – is nagyon fontos ez a képesség. Sokan hiszik, hogy a szerethetőség adottság, amelyhez vonzó külső, jó szöveg vagy kivételes tehetség kell. Kamocsai Éva, a Job-Center Személyzeti Tanácsadó Iroda HR-tanácsadója szerint tanulható, hogyan keltsünk jó benyomást, ezért senkinek sem kell aggódnia. „Eleinte figyelni kell arra, hogy hogyan viselkedünk, mert ezek nem megszokott szituációk, de a jó reakciók rutinná válhatnak és beépíthetőek a hétköznapokba is” – mondta a szakértő az Üzletrésznek. Lássuk, mi mindent érdemes megtanulni.
Az egyik alapszabály, hogy figyeljünk oda a másikra. Ennek egyik oldala, hogy meghallgatjuk, amit mond, de gyakori hiba, hogy közben már a saját válaszunkon gondolkodunk, így elvész a lényeg. Ezt elkerülhetjük, ha visszakérdezünk, ráadásul a kérdésekkel jelezzük a valódi érdeklődést. A kérdezéssel tiszteletet és megbecsülést nyerhetünk mások szemében, de ennek is megvan a helye. A rosszkor feltett kérdések tolakodónak vagy követelőzőnek tűnhetnek, főleg üzleti szituációkban. Kamocsai Éva tapasztalata szerint az állásinterjúkon például előfordul, hogy aki jobb pozícióért pályázik, és fontos szempont a magasabb bér, átveszi az interjúztatótól az irányítást, és ezzel ellenszenvet ébreszt.
Az emberek többsége azzal szimpatizál a legkönnyebben, aki nyitott, és nem ítélkezik mások felett. Nem kell egyetérteni senkivel, de ne is ítéljük el őket, inkább törekedjünk arra, hogy megértsük, mi áll döntéseik és viselkedésük hátterében. Ellenkező esetben arrogánsnak és megközelíthetetlennek tűnhetünk, és nem szívesen működnek együtt velünk akár munkaviszonyról, akár üzleti partnerségről van szó.
A testbeszéd sok dolgot elárul, és a HR-tanácsadó szerint ezek nem is mindig tudatosulnak, ezért fontos, hogy figyeljük magunkat ezekben a helyzetekben. A leggyakoribb hibák a keresztbe tett kar, a szemkontaktus kerülése és, hogy nem ahhoz fordulunk oda, akivel beszélünk. Egy kedves mosoly is jó kezdet lehet bármilyen üzleti helyzetben, persze csak akkor mosolyogjunk, ha van rá okunk, mert az erőltetett vigyor visszaüt.
Az emberek általában másodpercek alatt döntést hoznak arról, hogy szimpatikusnak találnak-e vagy sem. A beszélgetés további részében pedig azt vizsgálják, hogy alátámasztjuk-e a korábban levont következtetéseiket. Ez ijesztőnek tűnhet, de amikor az ember már rutinos, valójában előnyös is lehet. Ilyenkor kell a leginkább hasznosítani, amiket a pozitív testbeszédről tudunk. Egy jó nyitás után pedig már nehezebb elrontani a dolgokat.
Minden helyzetben előny az őszinteség, és az, ha önmagunkat adjuk. Ez éppen akkor tűnik nehéznek, amikor nagyon szeretnénk jó színben feltűnni. Az önismeret fejlesztése a kulcs ebben: az első lépés, hogy megkeressük, mi irányítja a viselkedésünket, mi tesz boldoggá. Könnyebben válunk szimpatikussá, ha ezekkel tisztában vagyunk és elfogadjuk önmagunkat, mint azzal, ha másoknak igyekszünk megfelelni.
Úgy tűnhet, hogy azok az emberek a legnépszerűbbek, akik állandóan mások figyelmét keresik, hiszen mindig szem előtt vannak, és könnyű róluk sokat megtudni. Ezek az emberek azonban azt az érzést keltik, hogy többre tartják magukat másoknál, miközben megnyerőbb az, aki barátságos és figyelmes. Ha például valaki elismeri a teljesítményünket, ne arassuk le az összes babért, emeljük ki azokat, akik segítettek elérni a jó eredményt. Az alázat és az elismerés két olyan tulajdonság, amely a szerethetőség záloga.