Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Interjú Faragó Andorral, a British Telecom európai regionális központjának igazgatójával. Készítette Keszthelyi Christian, a Budapest Business Journal munkatársa.
– A szolgáltatóközpontok (Shared Service Center – SSC) szektora milyen szerepet tölt be a magyar gazdaságban?
– Kétségtelen, hogy az SSC a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő szektora, amely jelentős külföldi befektetéseket vonz, és a legtöbb munkahelyet hozza létre az országban. Ezek az állások nagyszerű lehetőséget jelentenek a magyar diplomás pályakezdők és karrierépítő fiatalok számára, akik jól beszélnek idegen nyelveket – jellemzően az angolt és még egy másikat. Tapasztalatot szerezhetnek nemzetközi, multikulturális környezetben, és a cégek által biztosított tréningeknek köszönhetően folyamatosan tanulhatnak és fejlődhetnek mind a szakmai tudást, mind a puha faktorokat illetően. Az SSC világában viszonylag gyors az előmenetel, különösen azok számára, akik több területen is tapasztalatokat szereznek. Az a tudás, amelyet a fiatal magyar szakemberek az SSC-ben megszereznek, rendkívül vonzóvá és értékessé teszi őket nem csupán a hazai, hanem a globális munkaerőpiacon is.
– Magyarország miért vonzó terep az SSC-k számára?
– Számos előnnyel rendelkezünk. Az egyik legnyilvánvalóbb és talán legfontosabb, hogy uniós tagország vagyunk. A harmonizált európai jogi szabályozás, a stabil gazdasági környezet és az európai kultúra mind fontos döntéshozatali tényezők a befektetők számára. Említhetem még a befektetők számára nyújtott adókedvezményeket és a munkahelyteremtési, továbbképzési kormányzati támogatásokat. A fő döntési tényező és az én szempontomból a legfontosabb faktor azonban a humánerőforrás: jól képzett, nyelveket beszélő, fejlett munkamorállal rendelkező embereket tudunk csatasorba állítani. Ezek a tényezők Magyarországot az első három legvonzóbb SSC-helyszín közé emelik Európában.
– Hogyan látja az SSC fejlődésének lehetőségeit Magyarországon? Mi a siker és a további kibontakozás záloga?
– A trend nagyon tisztán kirajzolódik: tevékenységünk mértéke és komplexitása folyamatosan növekszik, és a hangsúly a költséghatékonyságról kezd áttevődni a fenntartható értékteremtésre. Az utóbbi tíz évben a magyar SSC-szektor jól kitapintható fejlődésen ment keresztül. Ma már az egyszerű, tranzakcionális, monoton munka csupán csekély részét képezi tevékenységünknek. Vannak más régiók, ahol ezeket a feladatokat költséghatékonyabban el tudják végezni. A magyar SSC-k diplomás, nyelveket beszélő, magasan képzett, ambíciózus és kreatív embereket toboroznak, akik nyilvánvalóan nem csupán az adott munka elvégzésére alkalmasak, hanem magasabb szinteket igyekeznek meghódítani – például azonosítják és megoldják a problémákat, lépéseket tesznek a fejlődés érdekében, gördülékenyebbé teszik a folyamatokat. Mindennek köszönhető, hogy az SSC hosszú távon életképes üzletággá vált Magyarországon.
Ami a középtávú jövőt illeti, az SSC növekedni fog, munkahelyeket teremt, befektetőket vonz az országba és a gazdaság egyik vezető szektora marad. Hosszabb távon a szektor jövője attól függ, hogy a magyar oktatás versenyképes tud-e maradni Európában. A magas színvonalú oktatás elengedhetetlen, ha meg akarunk felelni a modern munkaerőpiac támasztotta követelményeknek. Az utóbbi években számottevő változások következtek be a magyar oktatási rendszerben, a nyelvi képzést illetően azonban nem lehetünk derűlátóak. Az idegennyelvtudás kiterjesztése és színvonalának fejlesztése létfontosságú, ha meg akarjuk őrizni az ország versenyelőnyét – különös tekintettel az SSC-szektorra.
– Miért vonzóak az SSC-k a munkavállalók számára? Mit tesz azért a British Telecom, hogy versenyképes maradjon a piacon?
– A szektor munkáltatói számos kihívással találkoznak, az egyik legfontosabb közülük a munkaerő megtartása. Az SSC-k rengeteg pénzt költenek arra, hogy megtalálják a megfelelő alkalmazottakat. A cégek az elsődleges betanítás után is sokat fektetnek az alkalmazottak képzésébe és fejlesztésébe. E nyilvánvaló okból a munkavállalók a cégek egyre értékesebb befektetésévé válnak. Az SSC-k mindezek miatt mindent megtesznek azért, hogy vonzóvá váljanak a munkavállalók számára és hosszú távon meg is tudják tartani őket.
Hadd hozzam fel példának a magyar British Telecomot. Gárdánk fiatal és dinamikus – az átlagéletkor 30 év alatt van –, a kollégák egymás barátai és gyakran munkaidőn kívül is összejönnek. Versenyképes fizetést és vonzó nem anyagi juttatási csomagot nyújtunk. Széles körú alkalmazott- és családbarát kezdeményezések működnek cégünknél, tehetségfejlesztő programokat és végül, de nem utolsósorban remek karrierlehetőségeket kínálunk. Szolgáltatási portfóliónkban 17-féle tevékenység szerepel, ami kiváló lehetőségeket kínál dolgozóink számára, hogy karriermódosítást hajtsanak végre cégünkön belül akár függőleges, akár vízszintes irányban. Mindez természetesen rendkívül vonzó munkahellyé teszi a British Telecomot. Mind budapesti, mind debreceni vállalatunkat a legjobb cégek között tartják számon. Folyamatosan toborzunk, de ez nem jelenti azt, hogy könnyű a BT alkalmazottjává válni. Kiválasztási folyamatunk komoly kihívásokat támaszt a jelöltekkel szemben, de akik sikerrel járnak, szeretnek nálunk dolgozni és sokáig a cég munkatársai maradnak.