Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Jobban megy a munka, alacsonyabb a stressz szintje és erősebb a bizalom azokban az irodákban, ahol házikedvenceik társaságában dogoznak az alkalmazottak. Talán mondani sem kell, hogy a Google és az Amazon a legkutyásabb-macskásabb munkahelyek közé tartoznak, de akad olyan amerikai tech-cég is, ahol szelidített farkas sétál az íróasztalok között.
Az állatok közelsége általában jó hatással van emberekre, ismerünk kutya-, ló- és delfinterápiát, és az sem véletlen, hogy sok millióan tartanak házikedvenceket. Az Entrepreneur összefoglalta, milyen előnyökkel jár, ha a dolgozók bevihetik házikedvenceiket a munkahelyükre.
Egy felmérés szerint az amerikai cégek 20 százalékánál engedik meg, hogy az alkalmazottak magukkal vigyék kedvenceiket az irodába. A kutyák vezetnek 76 százalékkal, mögöttük a macskák 15 százalékkal képviseltetik magukat, a többi kedvenc pedig rágcsáló vagy hal.
Erősödik a csapatszellem
Kísérletek is igazolják, hogy kézzelfogható előnyök származnak abból, ha a dolgozók beviszik a házikedvencet a munkahelyre. A Central Michigan University kutatói két csoporttal dolgoztak: az egyikben egy kutya is „segítette” a feladatok megoldását, a másik team csupa kétlábúból állt. Az eredmény az lett, hogy a kutyásoknál erősebb volt a csapatszellem és nagyobb a kölcsönös bizalom, mint a másik csapat esetében.
A Virginia Commenwealth University tudósai arra voltak kíváncsiak, a házikedvenc jelenléte a munkahelyen milyen lelki és fiziológiai hatásokat idéz elő. A kísérlet azt az eredményt hozta, hogy azoknál, aki magukkal vitték a kedvnecüket az irodába, sokkal alacsonyabb volt a stressz szintje, mint azok esetében, akik otthon hagyták kutyájukat vagy macskájukat. A nagy stressz megemeli a vérnyomást, ez pedig szív- és érrendszeri problémákhoz vezet. Az egészséges dolgozó jobban teljesít, kevesebbet hiányzik, jobb életminősége miatt boldogabban és kreatívabban végzi a munkáját.
Néhány alapszabály kedvencbarát munkahelyek számára
Nem vagyunk egyformák, ezért – habár nehéz elképzelni – figyelembe kell venni azt is, hogy lehetnek olyan munkatársak, akik nem örülnek, hogy a kollégák magukkal hozzák szőrös barátaikat az irodába. Van, aki ösztönösöen fél a nagytestű kutyáktól, legyenek mégoly jámborak is, másokat irritál, hogy a macska egész nap gyanakodva szemmel tartja őket az iratszekrény tetejéről. Ezért, miután a munkahelyi közösség demokratikusan megszavazta, hogy jöhetnek a házikedvencek, le kell fektetni néhány alapszabályt, hogy a rendszer senki számára ne legyen kellemetlen.
Meg kell határozni, mit szabad a kedvencnek és mit nem. (Tilos az íróasztalokra felugrálni, kergetőzni, bizonyos helyiségekbe bemenni stb.)
Biztosítani kell a kedvencek alapvető szükségleteit (Friss víz, szárazeledel, szagtalanított vécé, saját kuckó a gazdi asztala alatt.) Kutyák esetében természetesen azzal is számolni kell, hogy a nap közepén sétára van szüksége.
Kedvencbiztos zóna létesítendő azon munkatársak számára, akik allergiásak vagy valamiért utálják az állatokat.
Ezek után nincs más dolgunk, mint levelet írni a HR-osztálynak (ha van ilyen), hogy dolgozói igény merült fel háziállatok behozatala tekintetében. Ismerjük el a levélben, hogy kutyák, macskák jelenléte az irodában néha kellemetlenséggel járhat, de hangsúlyozzuk, hogy egy kedvencbarát munkahely milyen sokat profitálhat a négylábúaknak köszönhetően.