Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Rábukkansz egy olyan álláshirdetésre, amely ígéretesnek tűnik, de félsz, hogy nem felelsz meg a követelményeknek. Van néhány trükk, amelyek segítségével sikerrel veheted az akadályokat.
Aktualizáltad és testreszabtad az önélerajzodat, megírtad a motivációs leveledet a legtrendibb motivációs guruk útmutatásai alapján, felkészültél a 150+ alapvető interjúkérdésből, van megfelelő állásinterjús öltözéked, tisztában vagy azzal, milyen nagy az első benyomás jelentősége. Gyakoroltad a helyes kézfogást, képes vagy se nem félénk, se nem túl agresszív szemkontaktust tartani, és még mosolyogni is tudsz! Mégis félsz az állásinterjútól, és azt mantrázod, hogy úgysem fog sikerülni. Miért pont téged vennének fel?
Lépj egy kicsit hátra, a fentieket tedd zárójelbe, és vegyél figyelembe 5 szempontot, amik sokkal közelebb visznek a sikerhez, mint gondolnád.
#1. Legyél izgalmasabb, mint a (z esetleg nem létező) diplomád
Képzeljünk el egy interjúhelyzetet:
Jelölt 1: marketingszakon szereztem diplomát a jó nevű ZY egyetemen
Jelölt 2: nincsen diplomám, de évek óta a szakmában dolgozom, ennyi és ennyi ügyfelem van, számos jelentős eredményt tudok felmutatni (következik az eredmények felsorolása)
Mint minden tanmese, történetünk is kissé leegyszerűsített, de belátható: nagyon valószínű, hogy a munkáltató a második jelöltet választja, mert neki nem olyan emberre van szüksége, aki csinos diplomát tud lobogtatni, hanem olyanra, aki már első nap a tettek mezejére lép.
A tanmese tanulsága az, hogy ha valakinek diplomája van, az talán szükséges, de messze nem elégséges dolog ahhoz, hogy értékes munkavállalónak tartsák. Ezzel nem lehet kitűnni a rengeteg jelentkező közül. Ahelyett, hogy a diplomádra próbálsz támaszkodni, igyekezz bebizonyítani, milyen hasznos munkaerő voltál az előző cégeknél, ahol dolgoztál.
Érdemes már az egyetem alatt gyakornokoskodni, hiszen így friss diplomával is úgy mehetesz interjúzni, hogy már szakmai múlt van a hátad mögött.
Tehát fontos a papír, de még többet számít, hogy mire vagy képes.
#2. Állj elő kidolgozott javaslattal
A legtöbb jelölt szépen elregéli magáról, hogy rettentően motivált, jó csapatjátékos, nagy munkabírású, kreatív, pozitív beállítottságú és így tovább. A felsorolás végén a HR-es már bóbiskolni kezd, mert aznap nyolcadszor hallja ugyanazt. Van jobb módszer.
Úgy jelenj meg az állásinterjún, hogy háromhónapos akciótervet tudsz előterjeszteni, amelyben összefoglalod, mit tennél az első időszakban, ha megkapnád az állást. Ehhez persze alaposan fel kell térképezni a cég működését, amihez nem árt, ha igyekszel kapcsolatba kerülni olyan emberekkel, akik tudják, hogyan folynak a dolgok arrafelé. Ha sikerül olyan benyomást keltened, hogy szinte már a cég munkatársa vagy, te leszel a befutó. Ez nagyon sok munkába kerül, de megéri.
#3. Készíts teaser trailert
A jó állásokra leginkább olyan jelöltek pályáznak, akik felkészülnek a feladatra, tehát korrekt önéletrajzokkal és motivációs levelekkel jelentkeznek. Ami azt jelenti, hogy nagyjából mind egyforma, a kiválasztási szakember a harmadik méregerős fekete után sem tudja, melyiket vegye a lista elejére.
Ha különbözni akarsz a tömegtől, vigyázó szemedet Hollywoodra vesd. Az ottani marketingesek feltalálták a teaser trailert. A trailer – azaz előzetes – olyan kb. két és fél perces klip, amelytől a néző remélhetőleg kedvet kap a filmhez. Csakhogy már a trailernek is van előzetese, ez a teaser trailer (kb. felcsigázó előzetes). Ez rövid, legfeljebb félperces klipecske, amely sűrítve tartalmazza mindazokat a vonzónak gondolt momentumokat, amelyek a filmet leginkább jellemzik.
Készíts magadról teaser trailert, amely bemutatja legfontosabb pozitív tulajdonságaidat. Nem muszáj a szakmaiságra koncentrálni (fél percbe nehezen is férne bele), lehet hangulati teaser is, ami mondjuk arról szól, hogy érdemes leülni veled egy kávéra, mert kellemes személyiség vagy. Az a lényeg, hogy érdekes legyél a befogadó számára. Az egészet föl lehet venni egy közepesen okos telefonnal, a net tele van vágóprogramokkal, tehát nem bonyolult összedobni egy ilyen kis műremeket, de még jobban jársz, ha olyan barátok segítségét kéred, akik járatosak a műfajban. (A teaser linkjét küldd el az önéletrajzzal, de ezt talán mondani sem kell.)
#4. Legyen saját honlapod
Oké, hogy a LinkedIn-profilod teljesen profi, de a HR-esnek úgyis az az első dolga, hogy rádguglizik. Az első találatok között legyen ott a honlapod, amelyen szerepelnek a szakmai eredményeid és olyan személyes dolgok, amelyeket vállalhatónak tartasz (tehát azt a videót ne tedd fel, amelyen nyakig sárosan pogózol a Szigeten, bármilyen kedves emlék). Akár befektetni is érdemes: kérj fel egy profit, aki néhány tízezer forintért színvonalas honlapot hegeszt neked. Nem árt, ha vannak ízlésesen vicces dolgok is rajta, hadd szórakozzon szegény HR-es, hálás lesz érte.