Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Óriási a kísértés, hogy az ember viccesen vagy dühösen kommenteljen valamit és izgalmas képeket osszon meg az interneten. De lehet, hogy egyszer sokba fog kerülni. Például ha emiatt ugrik egy állás. Félelmetes kép rajzolódik ki.
A The Muse HR-menedzsereket kérdezett, hogyan nyomoznak a látókörükbe került álláskeresők után, és mit gondolnak közben.
„Manapság a HR-esek óriási többsége az interneten kezdi a jelölt alkalmasságának értékelését, amiben természetesen a Google a legjobb barátjuk. Felmérhetik, hogy a jelentkező digitális lábnyoma mit árul el szakmai előéletéről, ahogyan azt is, személyisége illik-e a céges kultúrába, nem merülnek-e fel problémás momentumok vele kapcsolatban” – mondja a Slack munkahelyi kommunikációs platform egyik recruitere.
Guglizz rá magadra, és nézd meg, milyen kép alakítható ki rólad a találatok alapján. Megállapítható-e, hogy kiváló munkaerő vagy, és nem ragadtatod magad megfontolatlan kijelentésekre vagy cselekedetekre a különböző fórumokon? Meglepő eredményekre lehet bukkanni, akár amiatt is, mert valaki évekkel ezelőtt tagelt téged a saját képein, amire esetleg már nem is emlékszel.
Hogyan lehet kivédeni, hogy a HR-es figyelmét elkerüljék a jelentős eredmények, és helyettük kompromittáló adatokra bukkanjon? Erre a legjobb a jól karbantartott saját honlap, amely minden pozitív dolgot elárul rólad, és mélyebb betekintést nyújt, mint a szigorúan szakmai LinkedIn-profilod vagy az Instagram, ahol azt posztolod, mit reggeliztél a frissen megnyitott menő bisztróban és hova mentél kirándulni.
A kiindulópont egy professzionális domainnév legyen (például NagyZsuzsanna.hu) – a saját névnek köszönhetően a honlapod linkje a találatok tetején tud megjelenni, még a Facebook-profilt is megelőzve.
„Ha a jelölt vette magának a fáradságot, hogy összerakjon egy saját honlapot, ami sokat elárul róla, azonnal tudom, hogy olyan emberrel van dolgom, aki hajlandó szorítóba lépni a sikerért – mondja a Yahoo! egyik recruitere. – Mindez arról is tanúskodik, mennyire veszi komolyan a dolgokat.”
Az általános Google-keresés után a HR-esek azonnal a LinkedInre vetik magukat, mert az ottani profil – jó esetben – kiemerítő professzionális jellemzést ad a jelöltről. „A szakértelemnek általában közvetlen üzleti értéke van, és ez a legfontosabb dolog, amit keresünk – mondja Pete Abilla, a Tutor Near Me oktatási startup alapítója és HR-menedzsere. – Míg a legtöbb Google-keresés értékes adalékokat nyújt, nem biztos, hogy releváns információkkal is szolgál, ezért itt dől el igazán, hogy valakinek a céljai találkoznak-e a mieinkkel.”
Deborah Sweeney, a My Corporation HR-ese egyetért azzal, hogy először arról kell megbizonyosodni, hogy a jelölt szakmailag megfelel-e az elvárásoknak. „A LinkedIn elképesztően gazdag információforrás – mondja a szakember. – Ezen a platformon kicsit formálisabban és feszesebben szerkesztik a profilokat, de így is több tonna információt kapunk a jelöltről, akit meg szeretnénk hallgatni.”
Mindkét szakember egyetért abban, hogy a teljesen kitöltött profil a nyerő (amire egyébként a platform is felhívja a figyelmet rendszeres üzenetekkel). A jól elkapott portré növeli az érdeklődést a profil tulajdonosa iránt, a frappáns bemutatkozó szlogen pedig eligaztja az érdeklődőt, kiről van szó és mik a szakmai céljai.
A LinkedInen található komoly, profi bemutatkozás mellett a közösségi média más platformjai is felbecsülhetetlen értékű információkkal szolgálhatnak a jelöltről, legyen szó a Facebookról, a Snapchatről, az Instagramról, a Pinterestről vagy akár a Spotify-ról. Octavia Warren Gilmore, az atlantai Creative Juice reklámügynökség kiválasztási szakembere főleg a Facebookon és az Instagramon szerzi első benyomásait a jelöltről. Azt figyeli, milyen érdekes cikkeket, magvas idézeteket posztol a jelölt, és érdeklik a családról meg a barátokról készült fotók is. „Mivel nagyon válogatott csapatba keresek új játékosokat, bármilyen sértő megjegyzés, cikk vagy illetlen fotó láttán azonnal hanyagolom az illetőt.”
Arturo Escalera szerkesztőt keresett a cégéhez, és egyik munkatársa melegen ajánlott valakit. Az ifjú hölgy papíron tökéletesen megfelelt, és Escalera alig várta, hogy találkozhasson vele. Aztán ráguglizott. Amit talált, azt bizonyította, hogy az ígéretesnek tűnő jelölt nem illik a céges kultúrába, leginkább a meglehetősen ordenáré fotói miatt. „Az Instagramon posztolt képei tönkrevágták volna a cégünk hírnevét.”
Larry Fein New York-i IT-szakember jelenleg munkát keres. Úgy véli, mostanában rengeteg politikai indulat gyülemlik fel az emberekben (Trump – a szerk), de ezekkel kapcsolatban nem tanácsos bármit is posztolni. „Semmilyen politikai tartalmat nem posztolok vagy osztok meg a Facebookon. Néha lájkolom valakinek a cuki posztját, így ha valaki ellátogat a profilomra, kizárólag semlegesen vicces vagy sírnivalóan kismacskás bejegyzéseket talál.”
Olvass tovább!
Így mutassuk meg az önéletrajzban, hogy jól illeszkedünk a cégkultúrába