Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
A tapasztalat, a képesség vagy a kompatibilitás számít igazán?
Anish Majumdar nemzetközileg elismert önéletrajz író, LinkedIn szakértő és interjú coach szerint heves vita folyik HR-es berkekben azok között, akik abban hisznek, hogy a képességek számítanak a leginkább, és azok között, akik a kulturális illeszkedést tartják a legfontosabb tényezőnek döntésük meghozatalakor. Mindkét oldalnak igaza van valahol.
Elvégre ha több éves tapasztalatod és számos megszerzett képességed van az adott szakmában, a másik viszont még csak pályakezdő, akkor ennek az előnynek elég jó indoknak kell lennie arra, hogy te kapd meg a munkát. De mi van akkor, ha rémálom veled együttdolgozni?
„A csupán a szakértelemre vonatkozó információkal teleírt önéletrajz – mindegy, mennyire erős – figyelmen kívül hagy egy nagyon fontos tényezőt, amit viszont a HR-es rögtön hiányolni fog: a kulturális illeszkedés demonstrálását – magyarázza Majumdar. – Ha a szakértelem, de ugyanígy az illeszkedés is átszövi az önéletrajzot, akkor sokkal teljesebb, magabiztosabb képet fogsz adni arról, ki is vagy pontosan. Az ilyen önéletrajz nemcsak a képességek száraz felsorolását tartalmazza; hanem erős elkötelezettséget mutat, utóbbi viszont minden önéletrajz valós célja kell hogy legyen.”
De hogyan néz ki ez a gyakorlatban?
A szakértő szerint a következő pontok betartásával egy olyan profi önéletrajzot tudunk megírni, amely legalább ugyanannyi hangsúlyt helyez az illeszkedésünkre, mint a képességeinkre.
A HR hajlamos arra, hogy túlságosan „költőien” fogalmazzon a cég weboldalának „Rólunk” menüpontja alatt. Hogy mélyebb betekintés nyerjünk a vállalati értékekbe, kövessük inkább a közösségi média oldalait (Facebook, LinkedIn… stb.), és tényleg vegyük a fáradságot arra, hogy végigolvassuk a posztjaikat, és az oldalhoz fűzött vásárlói/ügyfél megjegyzéseket.
Ne bonyolódjunk bele túlságosan a feladatba, ugyanis Majumdar szerint majdnem az összes cég – iparágtól függetlenül – a következőket vallja magáról: hihetetlen ügyfél/kliens kiszolgálás, a lehetőségek meglovaglása, kreativitás és nyitottság, nyílt és őszinte kommunikáció, alázatosság, egy cseppnyi humor.
Mindebből a tanulság az, hogy ne pazaroljuk az időnket arra, hogy feltaláljuk a spanyolviaszt, inkább használjuk ezeket a fent felsorolt készségeket sablonként az önéletrajzunkban, és azt a tulajdonságot tegyük az első helyre, amelyet a cég a legfontosabbnak tart.
Kezdjük az önéletrajzunkat egy rövid eligazítással azzal kapcsolatban, mit csinálunk, de ne használjuk a szokásos kulcsszavakat, ugyanis mindenki ezt teszi. „Jó kommunikációs készségekkel rendelkező csapatjátékos vagyok, aki 5 éves tapasztalattal rendelkezik….” – ugye milyen unalmas?
Ehelyett inkább próbáljunk meg őszinték lenni, és társalgási stílusban írni, például így:
„Szeretem a problémákban is meglátni a lehetőséget.”
„Amikor egy cég növekedési üzemmódban van vagy jelentős válsággal néz szembe, esetleg egyszerűen útkereszteződésben találja magát, én vagyok az, aki tenni tud a megoldásért. Az elmúlt 10 évben a csapatom xxx összeget takarított meg, és xxx nyereséget hozott az xxx vállalatokon keresztül. Ezek ráadásul nem gyors győzelmek voltak, hanem hosszú távú növekedést alapoztunk meg általuk.”
Gondoljunk azokra a történetekre, amelyek a legnagyobb karrierteljesítményünk mögött húzódnak. Jussunk túl a mutatókon, és sokkal átfogóbb, holisztikusabb megközelítést alkalmazzunk, vagyis amikor az eredményeinkről írunk, mindig foglaljunk bele egy olyan értéket, amelyet a cég is magáénak vall, például, hogy „nyílt és őszinte kommunikációval oldottam meg xxx helyzetet”.
A cég, ahová jelentkezünk, támogat társadalmi vagy jótékonysági ügyet, ami közel áll a mi szívünkhöz is? Emeljük ki ezt a kapcsolatot egy „Különleges érdeklődési körök” elnevezésű szakaszban, az önéletrajzunk végén. Akár még egy megjegyzést is odabiggyeszthetünk arról, hogy szeretnénk minél több munkavállalót bevonni ezekbe az akciókba – ezzel megmutatjuk kezdeményezőkészségünket és a cég értékeivel való összeillésünket.
A kulturális illeszkedés bemutatásával nemcsak a megpályázott pozícióra való alkalmasságunkat tesszük világossá, hanem azt is, hogy könnyen megtalálnánk a helyünket a cégnél. Anish Majumdar azt tanácsolja, vegyük sorra, milyen egyedi, cégkultúrába illő tulajdonságokkal vagy képességekkel rendelkezhetünk, amivel más nem, és ezt következetesen szemléltessük az önéletrajzunkban.