Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
A papír alapú dokumentumok minden téren kimennek a divatból, és nem kivétel ez alól az önéletrajz sem. A LinkedIn előtérbe kerüléséről már többször írtunk, és van más újdonság is.
Egy coachinggal és munkapszichológiával foglalkozó amerikai cég, a Dawitt Corporate Partners végzett felmérést arról, milyen irányban fejlődik az önéletrajz, és érdekes eredményekre jutottak. A HR Morning foglalta össze a lényeget.
1. A YouTube jelentősége egyre nagyobb. A közösségi média mellett a világ legnagyobb videómegosztóján egyre több az önéletrajz, pontosabban olyan mozgóképes felvétel, amely a kreatív CV funkcióját tölti be. Egy felmérés szerint a munkáltatók 89 százaléka véli úgy, hogy szívesen nézne videós önéletrajzokat, főleg azért, mert ezekből a jelölt attitűdje és önprezentációs képességei is kiderülnek. Egyre több karrieroldal, például a CareerBuilder lehetőséget ad arra, hogy az álláskeresők videókat is feltölthessenek.
2. Jelöltek garmadáját negligálják az emailjeik miatt. A fenti felmérés kiderítette, hogy a jelöltek 76 százalékával nem foglalkoznak a szakmaiatlan emailcímük miatt. Minden álláskereséssel kapcsolatos cikkben szerepel, hogy [email protected] emailcímmel esélytelen a jelentkezés, mégis ez az egyik leggyakoribb probléma a kiválasztási szakemberek szerint. Könnyen meglehet, hogy számos tehetséges jelölt azért marad hoppon, mert nem tanították meg neki az emailetikettet.
3. A közösségi média az új papír. A Dewitt felmérése szerint a munkáltatók 93 százaléka néz utána, milyen az álláskereső jelenléte a közösségi médiában. Természetesen a LinkedIn vezet, de a szakemberek szerint érdemes szakmai színvonalú profilt fenntartani (és rendszeresen frissíteni) a Facebookon és a Twitteren is.
4. Az önéletrajzok eltwitteresednek. Mivel szinte mindenki twitterezik, azaz tőmondatokban fejezi ki magát, ez a stílus megjelenik az önéletrajzokban is. Ez jó irány, mert a HR-esek amúgy is utálnak tekervényes mondatokkal bajmolódni, ezért általában el sem olvassák őket. A Twitternek köszönhetően tömörek és lényegretörőek lesznek tehát a CV-k, felpörög a kiválasztás.
5. Táblázatok és infografikák csábítják a szemet. Egyre több ábra, vizuális elem jelenik meg az önéletrajzokban, mert a jelöltek ki akarnak tűnni a tömegből, és nem kell a Wordre hagyatkozniuk, mert magabiztosan használják a különféle szerkesztőprogramokat.
A HR Morning négy kiválasztási szakembert is idéz, szerintük mire kell koncentrálni, amikor a jelölt megpróbálja elkészíteni a tökéletes önéletrajzot.
1. Kreativitás és relevancia. Óvakodjunk a sablonoktól, igyekezzünk kreatív módon felkelteni magunk iránt a figyelmet. Az önéletrajz szóljon arról a szervezetről és annak a szervezetnek, ahol állást szeretnénk kapni. (Laurence Hebberd, linkhumans.com)
2. Számok beszéljenek az eredményekről. A teljesítményünket bemutató szöveg aktív igével kezdődjön, számokkal mutasd be, mit értél el, aztán add meg a viszonyítási alapot is, mihez képest jelentős ez az eredmény. (Laszlo Bock személyügyi alelnök, Google)
3. Írj idézeteket. A márkád és a sikereid hitelességét úgy tudod igazolni, hogy idézed egy főnököd vagy ügyfeled dicsérő szavait. Az idézetet úgy válaszd meg, hogy azt sugallja, nagy jótétemény lesz a cégnek, ha megkapod az állást. (Jessica Holbrook Hernandez, Careerrealism)
4. A YouTube-os bemutatkozásod váljon vírusvideóvá. A közösségi médiában futótűzként terjednek az érdekes képek és videók, és milliókhoz jutnak el. Ha a bemutatkozásod vírusvideóvá válik, exponenciálisan nőnek az álláskeresési esélyeid, csak arra vigyázz, hogy a tartalom senki számára ne legyen sértő. (Richard White, Business to Community)