Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Pályakezdőként állást kerestek? Utánajártunk, milyen lehetőségek vannak az SSC-kben, vagyis a szolgáltató központokban. Milyen nyelvtudással lehet bekerülni ezekre a munkahelyekre, és milyen feladatokat kell ellátni?
A SSC a shared service center rövidítése - magyarul szolgáltató központok. A működési filozófiájuk az, hogy a multinacionális cégek bizonyos tevékenységeiket - ilyen példul a számlázás-könyvelés, a beszerzés, az ügyfélszolgálat, a HR vagy az IT - centralizálják, így jelentős költségmegtakarítást érhetnek el. Ezek olyan tevékenységek, amelyek nincs földrajzi helyhez kötve, hanem a világon bárhol elvégezhetők, számos nagyvállalat SSC-je pedig Budapesten vagy más magyarországi nagyvárosban, például Debrecenben találta meg a helyét.
Bőven van választék. Kifejezetten sok SSC működik Magyarországon - 80-90 szolgáltató központot tartanak számon -, ezért szinte folyamatosan van felvétel. A szakemberek arra számítanak, hogy a következő években még több munkavállalóra lesz szükség az SSC-kben, amelyek főleg fiatal, tehetséges, nyelveket beszélő kollégákat keresnek.
A bölcsészdiploma nem kizáró tényező, sőt! Több tucat SSC-s álláshirdetést böngésztünk át a Jobline-on, a legtöbb helyen csak felsőfokú végzettséget kérnek a jelentkezőktől, nem nevezik meg a szakot, de még a képzési területet sem, vagyis nem csak gazdasági vagy informatikai végzettséggel van esély az állásszerzésre.
Sok szolgáltató központban kifejezetten szeretnek bölcsészekkel dolgozni, mert általában jól kezelik a kulturális különbségeket (ez fontos, hiszen a világ másik felén dolgozó - más kultúrájú, anyanyelvű - kollégákkal kell ügyeket intézni), jó a kommunikációs képességük, rugalmasak. Van ráadásul valami, ami a bölcsészhallgatók zöménél megvan, az SSC-knek pedig központi fontosságú: a nyelvtudás.
A legtöbb SSC-nél az angol nyelv ismerete alapelvárás vagy legalábbis előny, sok helyen ugyanis ez a közvetítőnyelv a különböző országokban dolgozó vállalati egységek között. Emellett azonban egy másik nyelvet is beszélni kell, méghozzá jól: a Jobline aktuális SSC-s állásajánlataiban általában felsőfokú vagy ahhoz közelítő nyelvtudást kérnek a pályázóktól, találtunk álláslehetőséget németül, svédül, lengyelül, franciául, portugálul, olaszul, hollandul beszélők számára is.
Az SSC-knél egyértelműen a nyelvtudás a döntő, és amit tudnia kell még a munkavállalónak - legyen az informatikai, gazdasági vagy bármilyen más tudás -, azt megtanítják neki a cégen belül. Ha pedig valaki ritka európai nyelvet beszél, legyen az holland, skandináv vagy bármelyik újlatin nyelv, vagy akár a környező országok nyelvei, még jobb eséllyel tud elhelyezkedni” - mondta Hajdú Csongor, a HVG Állásbörze főszervezője.
A nyelvtudás fontos, de nem ez az egyetlen kiválasztási szempont: a szolgáltatóközpontok nagyon fontosnak tartják az olyan képességeket-készségeket, mint a hatékony problémamegoldás, a jó kommunikációs készség, az ügyfélközpontúság, precízen és gyorsan kell végrehajtani a feladatokat, az ideális jelölt önállóan is képes legyen dolgozni, de csapatban is hatékony. Ha ehhez valamilyen speciális tudás - például informatikai, könyvelési, gazdasági - társul, még jobbak az esélyeitek az állás megszerzésére.
Mivel a SSC-kben dolgozók minden nap olyan kollégákkal és ügyfelekkel kommunikálnak, akik a világ másik felén tartózkodnak, hasonló tapasztalatokat szerezhetnek, mint egy külföldi munkahelyen. A legtöbb SSC átlagon felüli bért és béren kívüli juttatásokat kínál, jó munkahelyi körülményeket, folyamatos képzéseket és gyors előrelépési lehetőségeket, na meg persze olyan alapvetőnek tűnő, de a kis magyar valóságban mégis fontos dolgokat, mint a hosszú távú munkalehetőség és a bejelentett állás. A HVG Állásbörze egyik videójából pedig az is kiderül, hogy a munkahelyi csapat mindenhol fiatalokból áll, a videóban megszólalók szerint jellemzően 30 év az átlagéletkor.
Persze nem mindenkinek ez a jó választás. Sokan nem szeretik például a SSC-s munka monotonitását, a magas teljesítménybeli elvárásokat. Sokak számára probléma az is, hogy a szolgáltató központokból nem könnyű más területen tevékenykedő céghez átlépni, az SSC-s munkavállalók ugyanis egy igen szűk feladatkörrel foglalkoznak nap mint nap - számukra a szolgáltató központok magasabb pozíciói jelenthetnek kiugrási lehetőséget.
Olvass tovább!
"Ha valakinek jó a nyelvtudása, rengeteg cég közül választhat"
Tippek és tanácsok külföldi nyelvtanuláshozTippek és tanácsok külföldi nyelvtanuláshoz