Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
A MEME megbízásából felmérést készített az Ipsos, amely két kutatási fázisban vizsgálta a Nyugat-Európába emigrált magyarok kiköltözési okait, valamint a média- és telekommunikációs eszközhasználatkban bekövetkezett változásokat.
A 2016. október-november időszakban megvalósult kvalitatív és kvantitatív vizsgálat is a Nagy-Britanniába és Németországba, mint a KSH által korábban elvégzett SEEMIG-projekt által meghatározott két fő migrációs célországba áttelepült magyarokra fókuszált. Amint a kutatási összefoglaló fogalmaz, "nagyon keveset (szinte semmit sem) tudunk ennek a jelentős célcsoportnak a médiafogyasztási szokásairól, különös tekintettel az audiovizuális tartalmakra, ezért időszerű volt az első kvantitatív kutatást erről elvégezni".
A túlnyomórészt munkavállalási célból kiköltözött honfitársak fő kommunikációs csatornája a hazaiakkal a telefonos kapcsolatfelvételt is megelőző Facebook/Messenger, de a videóhívások bonyolítására leggyakrabban használt Skype is elterjedt körükben. A célcsoporton kiemelkedő az okostelefon, hordozható számítógép, és a Smart TV-penetráció mérhető, míg az internetkapcsolat minősége is felette van a hazai átlagnak (10-ből 9 felhasználó streamelésre tökéletesen alkalmas sávszélességgel rendelkezik).
A tévézés, rádióhallgatás, lapolvasás gyakorisága célországtól függetlenül élesen visszaesett. Az okok mögött a hozzáférés korlátai, a hiányos nyelvismeret és a megváltozott életvitel együttese áll. A mérleg másik serpenyőjében a médiatartalmak internetes fogyasztása áll, mely növekvő súlyt mutat. A kint élők 60 százaléka rendszeresen követi a hazai közéleti eseményeket, ugyanakkor ez a nagy érdeklődés már nem vonatkozik a hazai audiovizuális tartalmakra. A célcsoport negyede egyáltalán nem néz magyar műsorokat.
A magyar tévés produkciók letöltése Nagy-Britanniában magasabb arányú, míg Németországban népszerűbb a stream megoldások használata ugyanezen célból. A konkrét címek közül az X-faktor áll az első helyen, melyet a Barátok közt, majd a Gasztroangyal követ. Ez utóbbi kiemelkedő népszerűségnek örvend az angol anyanyelvű területen élő magyarok körében. A netes tartalomszolgáltatások közül az RTL Most, a TV2.hu és a Médiaklikk foglalja el a dobogót, de messze elmarad használatuk a YouTube vagy akár a Netflix szolgáltatásaitól.
A 15 fős mintán elvégzett kvalitatív kutatás legfontosabb megállapításai:
Nagyon keveset (szinte semmit sem) tudunk ennek a jelentős célcsoportnak a médiafogyasztási szokásairól, különös tekintettel az audiovizuális tartalmakra, ezért időszerű az első kvantitatív kutatást erről elvégezni.
Külföldi tv csatornák, műsorok nem ágyazódnak be a válaszadók fogyasztott média tartalmába, nem alakulnak ki kedvencek. A tartalomfogyasztás nem különbözik az itthonitól, főként Youtube, torrent, streaming és helyi híroldalak angol/német nyelvű használata jellemző (legnagyobb részük jól beszéli a fogadóország nyelvét: magas státuszú, végzettségű, szellemi munkát végeznek).
Olvass tovább!