Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Ha teljesen rátelepszik az életedre a közösségi média, tenned kell ellene, mert szakmailag és emberileg is tönkremehetsz.
A Fast Company cikke szerint Max Soninak minden oka megvan arra, hogy állandóan jelen legyen a közösségi médiában. A DotComSEO nevű cég egyik alapítója, digitális marketinggel és keresőmotor-optimalizálással foglalkoznak, és egyik üzletáguk az, hogy a közösségi média használatára tanítják az ügyfeleiket. Soninak tehát nyilván számos platformon rengeteg követője van.
De szó sincs erről. Nagyjából másfél éve kihúzta a dugót. Héba-hóba ugyan benéz egy-két platformra, ha éppen kikerült egy új termék, de egyébként semmit nem lájkol, tweetel, posztol, sőt oda se dugja az orrát sehová pusztán tájékozódás céljából.
„Úgy éreztem, hogy kikészülök – mondja Soni. – A közösségi média névtelenséget biztosít, és ez arra ösztönöz jó pár embert, hogy drasztikus dolgokat kommenteljen.” Soni úgy érezte, az efféle negativitás rossz hatással van rá – mint fogalmaz, a durvább dolgok megragadtak a fejében –, ezért úgy döntött, hogy kiszáll. És az eredmény elképesztő. Derűlátó ember lett belőle, a korábbi sértő megjegyzéseket, amik annyira gyötörték, mintha a szél fújta volna el. Ráadásul lett elég ideje és elég pihent lett az agya ahhoz, hogy új ötleteken és kezdeményezéseken törje a fejét.
„Alapigazságnak számít a kreatív szakmákban, hogy akkor veszik észre az eredményeidet, ha sok követőd van a közösségi médiában – mondja Cal Newport, a Georgetown Egyetem kibernetika tanszékének oktatója, a Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World (Kb. Mély munka: a fókuszált siker titka egy figyelemzavaros világban) című könyv szerzője. – Pedig ez csak egy felfújt lufi. A jelentős eredményeket észreveszik akkor is, ha nem írsz róluk a Twitteren, és a rossz munkákkal megbuksz, hiába plakátolod tele velük az oldaladat. Hirtelen meg sem tudom mondani, hány művész és író mesélte nekem, hogy semmilyen szakmai következménye nem lett annak, hogy elhagyták a közösségi médiát, miközben hatalmas mértékben javult a közérzetük.”
Fentieket tökéletesen alátámasztja Brian Colonna példája, aki színész és a Buntport Theater Company tulajdonosa és művészeti vezetője. Működtet egy oldalt a közösségi médiában, de csak azért, hogy időnként kirakja az aktuális műsort. Nem reklámozza magát a közösségi médiában, nem olvas posztokat, sem híreket. Igaz, ennek az a hátulütője, hogy nem mindig értesül időben az online szervezett rendezvényekről és partikról. Másfelől viszont az a dolog haszna, hogy kénytelen személyes kapcsolatot fenntartani a rokonokkal és a barátokkal, ahelyett, hogy digitális üzenetek formájában érintkezne velük. A közvetlen emberi interakciók révén azért előbb-utóbb mégiscsak hozzájut az őt érdeklő legszükségesebb információkhoz.
Félsz az elvonási tünetektől? Akkor első lépésben csak kis időre húzd ki a dugót, már ennek is megvannak az előnyei. „Egyhavi megvonás már lehetővé teszi, hogy átálljon az agyunk, és új szokásokat alakítsunk ki – írja Sanam Hafeez, a Columbia Egyetem oktatója. – Például ha eddig ébredéskor rögtön a telefonod után nyúltál, hogy megnézd a Facebookot, egy hónap alatt teljesen le tudsz szokni róla, és nem is hiányzik.”
Manapság könnyen érezheti úgy az ember, hogy annyit ér, ahány követője, lájkja és támogató kommentje van, ez azonban csak látszatvalóság. Ráadásul hihetetlen mennyiségű időrabló szemét is beszüremlik: álhírek (amelyek jelentős részét az orosz titkosszolgálatok termelik a magyar fogyasztó számára – a szerk), hirdetések, kamuakciók, MEK-ek (más emberek kajafotója). Érdemes erre áldozni életünk jelentős részét?
#1. Nyírd ki az appokat
A különféle applikációkat úgy tervezték, hogy addiktívak legyenek. Legalább a telefonodról szedd le ezeket, hogy ne legyenek állandóan a kezed ügyében. Ha lazítani akarsz, laptopon vagy PC-n úgyis elérheted őket. Vagy nem. „Az a tapasztalatom, hogy akik a telefonjukról törölték az addiktív appokat, szinte sosem használják őket számítógépen – mondja Newport. – Pusztán az a tény, hogy nem lehet azonnal hozzájuk férni, kiiktathatja a függőséget.”
#2. Jelöld ki a határokat
Ha feltétlenül muszáj használnod a közösségi médiát, mert mondjuk ebből élsz, határozz meg egy időszakot, amikor be vagy csatlakozva. Szigorúan tartsd be a határidőt, és ha elvégezted a dolgodat, azonnal szállj ki. Ki fog alakulni, hogy a nap mely szakában mennyi az optimális idő, amit a közösségi médiában töltesz, és rá fogsz jönni, milyen sok dolgot el tudsz végezni ahelyett, hogy céltalanul kattintgatnál vagy lájkokat vadásznál.
#3. Hívj erősítést
Ha sikerült leszakadnod a közösségi médiáról, barátaidat, ismerőseidet és tisztelőidet értesítsd a beállt forradalmi helyzetről, és tudasd velük, milyen más módokon érhetnek el ezentúl. A helyzet iróniája, hogy a leszokásban applikációk is segítenek, mint a Freedom vagy az Anti-Social; ha fennáll a veszély, hogy visszatér a függőség, ezeket telepítsd a telefonodra.
Olvass tovább!
Így mutasd meg magad az állásportálon!
Ezt nem érdemes kihagyni az egyetem alatt: mire jók a szakkollégiumok?