Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
A Forbes magazin minden évben összeállítja az adott év általuk leginnovatívabbnak tartott cégeinek huszonötös listáját. Ennek a listának mutatjuk be röviden kilenc kiemelkedő, az ipari szektor szempontjából releváns szereplőjét, feltüntetve az eredeti listában elért helyezésüket is.
25. Red Hat (Egyesült Államok) A Red Hat története már születését tekintve is innovatív, szokatlan történet. A cég a kétezres évek elejéig az egyik legismertebb és legnépszerűbb Linux-disztribúció, a Red Hat Linux fejlesztésével foglalkozott. Mint ismert, a Linux egy nyílt forráskódú operációs rendszer, melyet közös alapra építve különböző csoportok fejlesztenek különböző módokon a végfelhasználó számára kezelhetővé. Bár a végfelhasználóknak szánt verzió fejlesztésével elhagytak, a Red Hat tevékenysége továbbra is az ekkor lefektetett alapokon nyugszik: nyílt forráskódú rendszereket biztosítanak üzleti felhasználóknak.
24. Illumina (Egyesült Államok) Az innováció egyik formája az, amikor egy teljesen új, addig ismeretlen megoldás kerül piacra, a másik, nem kevésbé fontos forma pedig az, amikor egy már létező megoldást sikerül ár vagy elérhetőség tekintetében széles rétegek számára elérhetővé tenni. Az Illumina az utóbbiban jeleskedik, a genom szekvenálási eljárást, amely évtizedek óta létezik, folyamatosan teszi nagyságrendekkel olcsóbbá kialakítva fokozatosan azt a bővülő piacot, amelynek már most vezető szereplője.
22. Coloplast (Dánia) A hazánkban is két gyárban termelő dán, egészségügyi kiegészítőket gyártó cég történetét a kézzelfogható, hasznos innovációk jellemzik. A cég első terméke egy jól rögzíthető szélű sztómazacskó volt, amely jelentősen javította a sztómaműtéten átesett betegek életminőségét. A cég tevékenysége nem sokat változott, folyamatosan finomított termékeivel elsősorban a sztómával élő, illetve vizelettartási gondokkal küzdő betegeknek és a területtel foglalkozó orvosoknak és szakembereknek kínálnak egyre szofisztikáltabb és megbízhatóbb eszközöket.
20. Verisk Analytics (Egyesült Államok) A Verisk Analytics elsősorban adatelemzéssel és kockázatfelméréssel foglalkozik. Elemzéseik segítséget nyújtanak a különböző, előre nem látható események kockázatának felmérésében, mint a balesetek kockázata, tűzbiztonsági kérdések vagy éppen az időjárás által várhatóan okozott kár. A cég innovatív jellege elsősorban az eredeti szolgáltatás, a biztosítások kockázatának elemzésében, különböző területekre való folyamatos kiterjesztésében rejlik. 2000 óta bővítik szolgáltatási körüket, bevonva az egészségügyi, a kormányzati vagy éppen az ipari szektort.
15. Netflix (Egyesült Államok) A Netflix neve a hazai fogyasztók számára is ismert lehet, hiszen szolgáltatásai már itthon is elérhetőek, illetve saját gyártású tartalmai jelenleg is több országos televízióadón futnak. A cég innovatív jellege abban rejlik, hogy működése során két alkalommal is képes volt megújulni, meglévő szolgáltatásaira és tudására épülve radikálisan megváltoztatni működését. A cég tevékenységének alapja a 97-es indulástól kezdve a mai napig a mozgóképes tartalom eljuttatása a fogyasztókhoz. Kezdetben levélen keresztül történő DVD-kiküldés által valósult meg a szolgáltatás, majd tíz évvel később, ráébredve a piaci és technológiai környezet változására, egyre nagyobb hangsúlyt fektettek az online sugárzásra. Ami igazán egyedivé és úttörővé teszi a céget, az a saját tartalmak gyártása, amit 2013 óta folytatnak, számtalan nagy kritikai és közönségsikert elérő tartalmat készítve.
13. Naver (Dél-Korea) A legnagyobb internetes cégek jellemzően globális szolgáltatást nyújtanak. A Google vagy a Facebook a világon mindenhol népszerű, és a mögöttük álló tudás segítségével képesek voltak kiszorítani a legtöbb hasonló, lokális próbálkozást. Jó példa erre a folyamatra az, ahogy a Facebook a hazai piacon fokozatosan kiszorította az iWiW hasonló szolgáltatását. Van azonban jó néhány ellenpélda: olyan szereplők, melyek a lokális igényekre adott specializált válaszokkal képesek voltak fennmaradni. Ilyen cég a Naver, amely a koreai piac speciális nyelvi közegét kihasználva olyan keresőszolgáltatást nyújt, amely a mai napig népszerűbbé teszi azt saját piacán a globálisan piacvezető Google-nél. A lokalizáció azonban nem lett volna elég a fennmaradáshoz, a cég egyfajta trendindítóként számtalan egyéb szolgáltatást épített be működésébe, mint a mára máshol is megjelenő felhasználói kérdések-válaszok felülete.
12. ARM Holdings (Egyesült Királyság) Az informatikai szektor – az autóiparhoz hasonlóan – számtalan, a nagyközönség számára ismeretlen nagyágyúval bír. Olyan gyártók ezek, melyek termékei szinte minden kereskedelmi forgalomba kerülő eszközben megtalálhatók, azonban maga a márka az átlagos fogyasztó elől rejtve marad. Ha az olvasó Apple, HTC vagy Samsung telefonnal rendelkezik, esetleg Nintendo játékkonzolt használ, akkor szinte biztos, hogy eszközének központi processzora ARM-gyártmány. Illetve nem gyártmány, hanem licenc, hiszen az ARM innovatív jellege elsősorban ebben rejlik: nem fizikailag legyártott egységeket, hanem terveket árulnak, melyeket felhasználva egy-egy gyártó maga készíti el az eszközeibe kerülő egységeket. Olyan, az ügyfelek termelési láncába jobban beilleszthető megoldás ez, amely megkülönbözteti az ARM szolgáltatásait ennek a rettentően kompetitív piacnak a többi szereplőjétől.
2. Salesforce (Egyesült Államok) A szoftverpiac legnagyobb szereplői mindenre kiterjedő szolgáltatásokat nyújtanak, így a specializáltabb szereplők kizárólag folyamatos innováció útján tudják magukat fenntartani. A Salesforce erősen specializált cég, szolgáltatásai minden esetben az értékesítő tevékenység informatikai támogatására épülnek. A Salesforce rendkívül gyorsan adaptálta a felhőmegoldásokat, lehetővé téve így, hogy a folyamatosan frissített adatbázis akár online felületről, akár asztali számítógépes vagy telefonos alkalmazásról elérhető legyen. A cég által biztosított megoldások emellett sok esetben testre szabhatók, lehetővé téve a megfelelő informatikai infrastruktúrával rendelkező ügyfeleknek a speciális igényekhez való igazodást.
1. Tesla (Egyesült Államok) Az autóipar egy sok szempontból konzervatív piac. A legtöbb márka, illetve az azokat tulajdonló csoportok évtizedek óta jelen vannak, a népszerűbb új nevek pedig, mint a Daimlerhez kötődő Smart vagy a PSA Peugeot Citroën-csoport által bevezetett DS, szinte minden esetben hagyományos gyártók új termékei. Ebbe a közegbe robbant be a 2003-as alapítású Tesla Motors, felismerve az egyre növekvő, jelentős piaci változásokat előrevetítő trendet: a teljes mértékben elektromos meghajtású autók küszöbön álló elterjedését. A Tesla kizárólag elektromos autókat gyárt, nincsen hagyományos meghajtású termékük. Modelljei, bár olcsónak nehezen lehet őket nevezni, egyre szélesebb kör számára elérhetőek, így a technikai innováció és a nyugati államok által elektromos autók vásárlását elősegítő különböző anyagi ösztönzők összjátékaként Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban egyre szélesebb kör számára valós alternatíva az elektromos autózás. A Tesla ízig-vérig 21. századi cég: a márkakommunikáció alapja a már-már sztár státuszban lévő vezérigazgató, a dél-afrikai származású Elon Musk, az integrált szemlélet következményeképpen pedig nemcsak autókat gyártanak, hanem az elektromos autózáshoz kötődő egyéb szolgáltatások fejlesztésében és elterjesztésében is komoly szerepet játszanak.
A lista tanulsága, hogy az innovációnak sok formája van. Innovatívvá tehet egy céget, ha az egy jól körülhatárolt területre csatornázza be a technikai fejlődés eredményeit, mint teszi azt a Coloplast vagy a Salesforce. Innovatív lehet egy üzlet, ha elsőként köt össze két egymással függőségi viszonyban lévő szolgáltatást, mint teszi azt a Netflix a tartalomgyártással és annak online terjesztésével. Sok esetben pedig egészen egyszerűen egy-egy hagyományos közeg logikájának és reflexeinek meghaladása az újítás kulcsa, amire a Tesla a legjobb példa.
Olvass tovább!
Kilencmilliónál tart az Opel szentgotthárdi gyára