Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Köszönhetően az okostelefonok és felhőalapú megoldások terjedésének manapság egy kisebb vállalkozás is szerezhet előnyöket azzal, hogy hozzáfér olyan technológiai erőforrásokhoz, amelyeket korábban csak a nagyvállalatok tudtak megfizetni. Csokorba gyűjtöttük a legfontosabbakat.
A biztonság mind fontosabbá válik a vállalkozások számára a méretüktől függetlenül, hiszen egyre gyakrabban érkeznek támadások a kibertérből. Míg korábban a cégek egy része, különösen a kisvállalati szegmensben, megelégedett a hagyományos – azaz csak a cég határaira korlátozódó védelemmel –, ma már ők is könnyen érezhetik magukat primer célpontnak, például az üzleti adataik elérését blokkoló, zsaroló „ransomware” támadások miatt. Ez eredményezi az egyre fejlettebb és komplexebb, a cég egészét, azaz a belső folyamatokat is védő biztonsági megoldások folyamatos terjedését.
Tippek
▪ A sérülékenységek 99,9 százaléka nem új keletű, a támadók a régi réseket (nem frissített szoftvereket, rosszul menedzselt hozzáféréseket, a változásokat nem követő jogosultságokat stb.) használják ki. Ezeket kell elsősorban befoltozni.
▪ Az e-mailes adathalászat gyorsan terjed. A megcélzottak 23 százaléka megnyitja a rosszindulatú leveleket, és 13 százalék még a mellékletekre is rákattint legtöbbször gondolkodás nélkül. Azaz, képezni kell a munkatársakat.
Míg a vállalkozások a felhőkkel rendkívüli gyorsan megbarátkoztak a rugalmasságuk és költséghatékonyságuk miatt, maradtak még olyan kifejezetten érzékeny vagy költséghatékonyan ki nem helyezhető adatok, amelyek kezelését a cégek a saját telephelyükön szeretnék megoldani. Ilyen esetekben a hibrid felhő modell lehet a megfelelő válasz, amely lehetővé teszi a cégeknek, hogy kihasználják a privát és a publikus felhő egyesített előnyeit, méghozzá testre szabott megoldásokkal. Ezek a konstrukciók a közepes és nagyvállalkozások körében terjednek leginkább. A kis és közepes vállalkozások – elsősorban költséghatékonysági okokból – a publikus felhő-szolgáltatásokat részesítik előnyben.
A számítási felhők a költségoptimalizálás (lényegesen alacsonyabb beruházási igény, ill. kedvező és kiszámítható havi költségek, a folyamatosan friss és támogatott hardverkörnyezet) mellett a felhasználói mobilitás iránti igény erősödése miatt lesznek egyre népszerűbbek. A felhasználók ugyanis szeretnének hozzáférni az erőforrásaikhoz és adataikhoz bármikor, bárhonnan és mindenféle eszközön.
Tippek
▪ A hozzáférések és jogosultságok hatékony és egységes kezelése kulcskérdés a felhők világában, hiszen bármikor, bárhonnan elérhetők a cég adatai és erőforrásai, és az sem mindegy, ki léphet be. Továbbá, ha bent is van a rendszerben, mihez és milyen szinten férhet hozzá. A szerepek változnak a cégen belül, új alkalmazottak jönnek, mások távoznak, és a mozgásokat szorosan, valós időben nyomon kell követni a jogosultságokkal is.
▪ Erős változásmenedzsment rendszer kell ahhoz, hogy az igények és a felhőkben elérhető szolgáltatások folyamatosan szinkronban maradhassanak.
A mobilitás növekedésével egyre több eszköz lesz a munkatársaknál, akik ezeket mindenféle kombinációkban használják személyes és üzleti célokra. Ezért az eszközök menedzsmentje sokkal nehezebb az informatikusok számára, mint korábban, ha érvényesíteni akarják a működési és biztonsági előírásokat. A felmérések azt mutatják, hogy az alkalmazottak mintegy 80 százaléka nem engedélyezett alkalmazásokat is letölt, így a mobileszköz menedzsment (Mobile Device Management – MDM) fontos protokoll minden cégnél, ráadásul a kisebb vállalkozások számára is megfelelő alkalmazások ma már el is érhetők a piacon.
Tippek
▪ Először is kell egy audit, amely felméri a cégnél a mobileszközöket, és a használati szokásokat. Majd erre figyelemmel meg kell határozni a biztonsági funkciókat, és kialakítani a mobileszközökre vonatkozó előírásokat.
▪ Meg kell érteni és értetni a munkaügyi, jogi és üzleti következményeit a mobileszköz-használatnak. Ki milyen felelősséggel tartozik, például a telefon elvesztése esetén, tiltott alkalmazás letöltésekor, vagy ha a mobileszköz tartalmának távolról való törlése során személyes adatok is elvesznek.
▪ Edukálni kell a munkatársakat, és figyelni rá, hogy követik-e az MDM szabályait. Azaz meg kell velük értetni, hogy a telefonjukra privát célból töltött szoftverek egyben veszélyforrások is. El kell fogadtatni velük, hogy a készüléken lévő céges és privát tartalmat el kell különíteni. És annak az elfogadása is szükséges, hogy a munkaadó a céges tartalmakat adott esetben távolról is törölheti, s az esetleg bizonyos privát tartalmak és erőforrások sérülésével is járhat. Ha a cég valamilyen MDM-rendszert vezet be, annak használatára a munkatársakat ki kell képezni.
A hatékony kommunikáció és az együttműködés javítja a termelékenységet, segít egy jobb munkakörnyezet és csapatkultúra kialakításában. A social media vállalkozások szolgáltatásainak terjedésével erősödött a közösségi együttműködés lehetősége. Például a Yammer, a céges közösségi együttműködésre fejlesztett alkalmazás, vagy a Skype for Business is teljesen egybeépült a Microsoft Office-szal és az Outlookkal, integrálódik a kedvenc app-okkal, így a megszokott felhasználói felületek és funkciók előnyei még inkább támogatják a hatékonyabb csoportmunkát. És akkor még nem beszéltünk például a Skype egyesüléséről az IP-alapú alközponti megoldásokkal, amely képes helyettesíteni az irodai telefonrendszert, annál jóval gazdagabb funkcionalitással.
Tippek
▪ A kommunikáció gyakran chaten zajlik, azért érdemes archiválni csoportos és egyéni chat log-okat, amelyek később, ha kell, könnyen áttekinthetők.
▪ Meg kell teremteni a sima együttműködést a csapat tagjai számára a kollégákkal és vezetőkkel a cégen belüli, de az azon kívüli helyszíneken is.
▪ A vezetők mutassanak elkötelezettséget a belső együttműködés javítása iránt. Nélkülük ugyanis ez nem fog menni.