Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Ha szeretnéd, hogy az önéletrajzod olvasója kapcsolódni tudjon a történetedhez, és behívjon egy interjúra, akkor az önéletrajzodat a történetmesélési szabályoknak megfelelően kell elkészítened. Nem is gondolnád, de ezzel az erőteljes stratégiával rendkívüli eredményeket érhetsz el.
Az ember történetekben gondolkodik. Szükségünk van gondolataink történetekbe fűzött megfogalmazására és ezek továbbadására, mások történeteinek meghallgatására, értékelésére ahhoz, hogy lássuk, tudjuk, hol tartunk az életben. A szakértők szerint azért is szeretjük a történeteket, mert összekapcsolnak minket, ráadásul fejlesztik a kommunikációs képességet. Nyilvánvaló, hogy a sima tényközléshez képest jobban megragadják a figyelmünket a történetek. Nem számít, hogy az IT vagy a kommunikáció területén dolgozunk, vagy És ha ez így van, miért nem hozzuk be őket a munka világába is?
De mitől lesz jó egy történet? Minden történetnek van eleje, közepe és vége, és attól lesz hatásos, ha magával ragad, tudnak hozzá kapcsolódni, van benne hős, kihívás, következmény, és benne van a megtett út maga. Nem elég, ha száraz adatokat közlünk, fontos, hogy magáról a küzdelemről is meséljünk. Természetesen a lényegtelen információk kihagyásával.
Tudjunk meg minél többet a hallgatóságunkról, hogy nekik mi a fontos, kik a döntéshozók, mi a cég profilja. Fontos azt is tudnunk, milyen végeredményt szeretnénk elérni, mit érezzen, gondoljon az olvasó. A legnagyobb hiba, ha túl széles közönségnek címezzük az önéletrajzunkat. Amikor önéletrajzot írunk, képzeljünk magunkat a célközönség helyébe, és gondoljuk át, kit keresnek ők, milyen részletekre kíváncsiak velünk kapcsolatban. Fontos, hogy tisztában legyünk a szándékainkkal, különösen akkor, amikor valami olyat mondunk, amivel hatni akarunk. Állításainknak azt kell tükrözniük, amilyen munkát akarunk végezni, és igazodniuk kell a cég profiljához. Gondoljunk úgy az eredményeinkre, mintha azok történetek lennének. A személyes márkánk lényege nem az, hogy milyen cégeknek dolgoztunk, mennyi ideig, vagy mi volt a titulusunk, hanem az, hogy milyen eredményeket értünk el ezekben a pozíciókban. Hozzunk létre ezekből értelmes szöveget, ami illusztrálja az értékeinket.
Érdekes megfigyelni azt, hogy a legtöbb történet, legyen az saját vagy kitalált, regény, novella vagy akár reklámszöveg, és származzon bármely korból vagy kultúrából, hasonló sémát követ. Van egy hős, aki él valahol, valamilyen körülmények között, aztán történik vele valami, elindul, kalandokon és változásokon megy keresztül, végül pedig megérkezik – valamilyen szempontból bölcsebb, tapasztaltabb, jobb ember lesz belőle, mint aki az elején volt. Az éltünk is hasonló sémát követ: valahonnan elindulunk, aztán tapasztalunk, alámerülünk, kemény próbákat állunk ki, átküzdjük magunkat az akadályokon, és végül megérkezünk, teljesebben, mint amilyenek azelőtt voltunk. Épp ezért, önéletrajzunk miért ne követné ezt a fejlődési vonalat?
Milyen kihívásokkal vagy problémákkal néztél szembe? Ezek hogyan befolyásolták negatívan a munkáltatót/céget? Hozzunk létre érzelmi kapcsolatot az olvasóval, keltsünk feszültséget!
Például: „A cég magas fluktuációval nézett szembe, mert(…)”
Milyen cselekedeteket kellett végrehajtanod, hogy megfelelj ezeknek a kihívásoknak? Írd le olyan erőteljes igék használatával, mint például a „fejlődött”, „megújult”, „megvalósult”.
Például: „(…)HR menedzserként olyan képzéseket tartottam, melyek visszatartották a munkáltatókat a felmondástól (…)”
Mi volt a munkád végeredménye? Használj számokat, amennyire csak lehetséges!
Például: „(…) és a képzés sarkalatos pontjává vált a cég toborzási módszereinek. A képzés hatására a munkavállalók 100%-a cégnél maradt.”
Talán nem is olyan meglepő, mennyivel másabb benyomást kelt ez a bemutatkozás, mintha csak a végzettségeinket, munkaköreinket sorolnánk el. A személyes történet megosztásával biztonságos teret hozunk létre, és bizalmat ébresztünk a munkáltatóban is. Maga a történetmesélés elengedhetetlen a kapcsolatteremtéshez, hiszen minden új kapcsolatot egy történettel alapozunk meg. Ezért, ha az itt leírt tanácsokat az állásinterjún is alkalmazzunk, biztosan jó benyomást keltünk majd.