Oldalunkon cookie-kat használunk, hogy még jobban Rád szabhassuk tartalmainkat, karrierlehetőségeinket. Részleteket itt olvashatsz.
Gyors változások történnek az álláskeresés világában: amit néhány éve még csak halvány lehetőségként emlegettek, mára mindennapjaink kézzelfogható valóságává vált.
A világon mindenhol sokat számít, ki milyen presztízsű intézményben szerezte a diplomáját, de mostanában egyre többet számítanak a készségek és a tapasztalatok is. A szakértők egyetértenek abban, hogy a szakmailag egyébként messzemenően kompetens álláskeresőnek a hatékony munkavégzés érdekében alkalmasnak kell lennie a vállalati kultúrába illeszkedésre, ehhez pedig az szükséges, hogy szép eredményeket tudjon felmutatni az úgynevezett puha faktorokból (kommunikációs készségek, alkalmasság a csapatmunkára, problémamegoldó képesség, empátia, kritikus látásmód). A tanácsadók szerint aki versenyképes akar lenni az álláspiacon, iratkozzon be puha faktorokat fejlesztő tanfolyamra, ha teheti, fogadjon trénert, keressen az interneten ingyenes oktatóprogramokat, és általában igyekezzen folyamatosan fejlődni ezen a területen.
A fentieket támasztja alá a HVG HR Center megbízásából végzett Macro Talent reprezentatív felmérés is. Ebből kiderül, hogy a munkáltatók jó része bizonyos fenntartásokkal viseltetik a fiatal munkavállalók iránt, s többek között a megfelelő készségeket hiányolja náluk.
Bár a hagyományos, papíralapú önéletrajz aligha megy ki egyhamar a divatból, számos szakember egyetért abban, hogy a LinkedIn-profil és a jelenlét más közösségi oldalakon (Facebook, Twitter, Instagram stb.) egyre nagyobb jelentőséggel bír a munkáltatók számára. A legfontosabb kétségtelenül a LinkedIn, amely gyorsan a legnagyobb – globális – állásportállá nőtte ki magát. Minden olyan fontos és érdekes információt megoszthatnak magukról, amellyel szeretnék felkelteni a potenciális munkáltató figyelmét. Tehát akinek kellően gazdag a LinkedIn-profilja – rengeteg releváns információ, videók, jól sikerült profilkép, referenciák, fontos szakmai eredményekre mutató linkek, blogbejegyzések –, az automatikusan potenciális jelöltté válik, akit bármikor megkereshetnek valamilyen cégtől kedvező ajánlattal.
Másfelől a LinkedIn révén rendkívül hatásos eszköz kerül az aktív álláskeresők kezébe, amikor ki akarják deríteni, kik az általuk megcélzott cég vezető munkatársai (például: kit érdemes megkeresni állásügyben). A közösségi oldalakon értékes információk szerezhetők a vállalati kultúráról is, a jelölt a cégről sugallt összkép alapján időben eldöntheti, szeretne-e ott dolgozni.
Amikor a jelöltet már behívták interjúra, a LinkedIn megint csak felbecsülhetetlen értékű forrás a felkészülés szempontjából: fontos információk szerezhetők be az interjúztatókról (ha ismert a személyük), és az álláskereső jól értesült, szinte bennfentes beszélgetőpartnerként bocsátkozhat tárgyalásba.
Az álláskeresők számára kifejlesztett mobilos applikációk használata egyre népszerűbb, hiszen nem időhöz és helyhez kötött eszköz, és a megfelelő beállítások rögzítése után másodpercek alatt megtalálható a keresett információ. Ebben a szegmensben további fejlődés várható, és egyre nő azoknak a – főként fiatal – álláskeresőknek a száma, akik már szinte kizárólag mobilon tájékozódnak az álláslehetőségekről.
Mivel a leggyorsabban fejlődő cégek szó szerint vadásznak a kiváló szakemberekre, fölértékelődött a potenciális jelöltek jelentősége. A toborzók internetes szakmai közösségekben, fórumokon figyelik a hozzászólásokat, és igyekeznek megállapítani, ki az az aktív kommentelő, akit érdemes állásajánlattal megkínálni. Ennek folytán például egy végzős informatikusnak már csak azért is megéri szorgalmasan forgolódni az internetes szakmai közösségekben, mert lehet, hogy felfigyel rá egy szemfüles fejvadász, és meghívja egy kávé melletti kellemes csevejre, amelynek végén esetleg már azt is megbeszélik, mikor tud eljönni állásinterjúra.
Már nemcsak a vezető techcégek vagy startupok tulajdonítanak nagy jelentőséget a céges brandet bemutató kisfilmeknek, hanem a kis- és közepes vállalkozások is. Egy ügyesen megkomponált munkahelyi video néhány perc alatt többet elárulhat ugyanis a vállalati kultúráról és az ott dolgozó munkatársakról, mint egy terjengős cikk vagy maga a céges honlap, ezért fontos tájékozódási eszköz az álláskeresők számára. Ezt felismerve a piacvezető Aon Hewitt tanácsadócég évente meg is rendezi a munkahelyi videók versenyét a Jobline.hu támogatásával.
A kisfilm ugyanakkor az álláskereső kezében is fontos önmarketingeszköz, hiszen hatásosan bemutatkozhat a potenciális munkaadónak. A szakemberek szerint az igazi profik általános bemutatkozó videót készítenek magukról, amit feltöltenek a közösségi oldalaikra. Amikor pedig konkrét posztra pályáznak, elkészülhet az illető munkaadó számára testreszabott kisfilm, amely azokat a tényezőket emeli ki, amelyek relevánsak az adott cég szempontjából. Minél ötletesebb, humorosabb, üdítőbb a kis műremek, annál hálásabb lesz a munkában megfáradt HR-es.
Még egy médium hasít ki magának egyre nagyobb szeletet az álláskeresés világában: a Skype. Az álláskeresőknek meg kell barátkozniuk a gondolattal, hogy a felvételi folyamatban ennek az eszköznek is szerep juthat, és fel kell készülniük az ilyen típusú profi kommunikációra.
Olvass tovább!
Miért Téged kellene választaniuk?